Zarei F, Mousavifard S A, Mahmoudi T, Allah Alvandian V. The Effect of Ergonomics Training on Reducing the Prevalence of Musculoskeletal Disorders in Dentists in Karaj. aumj 2019; 8 (2) :177-184
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-928-fa.html
زارعی فاطمه، موسوی فرد سیده آذر، محمودی طیبه، الله الوندیان وجیه. تاثیر آموزش ارگونومی درکاهش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی دندانپزشکان شهرستان کرج. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1398; 8 (2) :177-184
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-928-fa.html
1- 1کارشناس ارشد بهداشت حرفه ای، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- 2مرکزتحقیقات بهداشت، ایمنی ومحیط (RCHSE) ،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، parszad@gmail.com
3- 3کارشناس بهداشت حرفه ای، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- کارشناس بهداشت حرفه ای، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده: (4225 مشاهده)
زمینهوهدف: اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی از کار یکی از شایعترین بیماریهای شغلی است.این عارضه در بین دندانپزشکان درسطح جهان از شیوع بالایی برخورداراست. هدف ازاین مطالعه بررسی تاثیر آموزش دراصلاح پوسچر وکاهش این اختلالات اسکلتی- عضلانی ناشی ازکار بوده است .
مواد و روشها: دراین مطالعه توصیفی –تحلیلی 60 نفر از دندانپزشکان شهرستان کرج در سه گروه آموزش چهره به چهره،گروه پمفلت وگروه شاهد مورد بررسی قرارگرفتند.شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی با استفاده از پرسشنامه نوردیک و ریسک فاکتورهای شغلی با استفاده از تکنیک ارزیابی سریع بدن( (REBA مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده ازآزمون تی زوج و ANOVA ارزیابی شدند.
یافتهها: 60% افرادی که دراین تحقیق شرکت کردهاند در طی12ماه گذشته در گردن خود احساس ناراحتی داشتهاند.گردن درد بر روی فعالیت 7/41% دندانپزشکان اثر منفی داشته است.40% شرکت کنندگان در این پژوهش از مشکلات و اختلالات مربوط به شانه و 75% نیز از کمر درد رنج میبردند .4/70% علت اصلی آن را شغل خود میدانند. 50% دندانپزشکان از مچ درد رنج برده که به طبع این درد درمچ راست دارای شیوع بیشتری بوده است. در تحلیل واریانس بین سه گروه، اختلاف معنیداری وجود نداشت( 321/0p= ). همچنین سن و سابقه کاری سه گروه آموزشی با هم اختلاف معنیداری نداشت(21/0 p= ). آموزش حضوری(چهره به چهره) و آموزش به روش پمفلت در دو گروه آموزش چهره به چهره و گروه آموزش با پمفلت ( 014/0 p-value=) اثر گذار بوده و توانسته در نوع پوسچر دندانپزشکان اثر مثبت داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/21 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار: 1398/3/21