1- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 2- کارشناس ارشد مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 3- دانشیار، گروه پزشکی- اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 4- استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، M.Yazdkhasti@abzums.ac.ir
چکیده: (4034 مشاهده)
مقدمه:تدریس، فعالیتی هدفمند است و هدف از آن ارتقای یادگیری افراد است. امروزه با پیشرفت علوم در دانشگاه های علوم پزشکی استفاده از روش های مشارکتی، مبتنی بر حل مساله و دانشجومحور مورد تاکید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه مروری بر شیوههای آموزش به دانشجویان از طریق شیوههای نوین یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان میباشد. مواد و روشها: در این مطالعه پایگاه های علمی Pubmed, SID، Google scholar، Scopus (2000 تا 2015) و مقالات منتشر شده در مجلات معتبر داخلی در زمینه آموزش پزشکی از جمله IJCME و گامهای توسعه آموزش پزشکی با استفاده از کلید واژههای : Role playing، Buzz group، Adult learning theory ، Education مورد جستجو قرار گرفت. بنابر جستجوی انجام شده 23 مقاله مرتبط با توجه به هدف پژوهش انتخاب گردید. یافتهها: شیوههای یادگیری بایستی متناسب با نیازها، ویژگیهای فردی و بستر اجتماعی- فرهنگی افراد باشد. در ضمن گویا و دارای چنان تنوعی باشد که وسایل سازگاری آنان را با محیط زندگی و شغلی خود فراهم سازد. انتخاب شیوه یادگیری بسته به شرایط مختلف و با توجه به هدفها، انگیزه ها، افراد متفاوت، امکانات، زمان، وسایل و ابزار مورد استفاده در یادگیری افراد، متفاوت است. ایفای نقش و گروه همهمه از جمله یادگیری مبتنی بر حل مسئله و مشارکتی است که به سمت استفاده در آموزش حیطههای عاطفی تغییر یافته است. روش ایفای نقش و گروه همهمه به لحاظ یادگیری انگیزشی و چالش برانگیز میتواند به ارتقای یادگیری دانشجویان کمک نماید و به یادگیری آنها عمق بیشتری بخشد. نتیجهگیری: سازماندهی مطالب و لزوم آشنایی اساتید با راهبردهای یادگیری پویا و مشارکتی بر حسب الگوهای آموزشی تعاملی سبب بارش افکار و یادگیری بهتر دانشجویان میگردد.
Esmaelzadeh Saeieh S, Mahmoodi Z, Salehi K, Kabir K, Yazdkhasti M. Teaching Methods for Students Through Role-Playing and Buzz Group Learning Methods Based on Adult Learning Theory. aumj 2018; 7 (3-supple) :51-60 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-818-fa.html
اسمعیل زاده ساعیه سارا، محمودی زهره، صالحی کتایون، کبیر کوروش، یزدخواستی منصوره. شیوههای آموزش به دانشجویان از طریق شیوههای یادگیری ایفای نقش و گروه همهمه مبتنی بر تئوری یادگیری بزرگسالان. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1397; 7 (3-supple) :51-60