1- متخصص طب اورژانس، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 2- کارشناس ارشد آموزش پرستاری،گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، Ladanpuriyan@yahoo.com 3- گروه فوریتها، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده: (8897 مشاهده)
مقدمه: انفارکتوس میوکارد اولین علت مرگ افراد بالای 35 سال میباشد.از آنجا که اغلب عوامل خطر بیماریهای قلبی با رفتار و آگاهی مرتبط میباشند.این مطالعه با هدف بررسی تأثیرآموزش بر اساس مدل اعتقاد سلامتی بر میزان آگاهی و عملکرد فعالیتی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد صورت گرفته است . مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 74 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد به روش مبتنی بر هدف انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمون و شاهد قرار گرفتند.ابتدا اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه و چکلیست جمعآوری شد. پس از گذشت یک ماه ازمداخله از هر دو گروه اطلاعات جمعآوری و از طریق آزمونهای آماری تی استودنت، تی زوجی، تی مستقل، کای دو و کای اسکور تحلیل گردید. یافتهها: نتایج آزمون تی مستقل نشان داد دو گروه از نظر سنی همگن هستند (496/0=P).اختلاف معناداری بین جنسیت درهردوگروه بااستفاده ازتحلیل آماری کای اسکور وجودنداشت (314/0= P). همچنین بین سن و عملکرد فیزیکی و بین جنسیت و میزان آگاهی و بین جنسیت و نحوه عملکرد بیماران در دو گروه اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: آموزش در چارچوب مدل موجب افزایش میزان آگاهی از بیماری و عوامل خطر و باعث بهبود عملکرد فعالیتی بیماران می شود.
Taheriniya A, Ebrahimpuriyan L, Mohsenzadeh Y. Effect of Education on Knowledge and Performance of Activity in Patients with Myocardial Infarction: Health Belief Model. aumj 2013; 2 (1) :33-38 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-80-fa.html
طاهرینیا علی، ابراهیم پوریان لادن، محسنزاده یزدان. بررسی تأثیر آموزش بر میزان آگاهی و عملکرد فعالیتی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد : مدل اعتقاد سلامتی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 2 (1) :33-38