دوره 2، شماره 1 - ( 11-1391 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 32-25 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kholdi N, Pirasteh A, Zayeri F, Jafari F, Bastani N. Stages of Dairy Products Consumption Change by Medical Students: The Trans Theoretical Model. aumj 2013; 2 (1) :25-32
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-79-fa.html
خلدی ناهید، پیراسته اشرف، زایری فرید، جعفری فرهاد، باستانی نازیلا. بررسی مراحل تغییر رفتارهای مصرف لبنیات دانشجویان پزشکی بر اساس الگوی بین نظریه‌ای. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 2 (1) :25-32

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-79-fa.html


1- مربی، کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تهران،ایران ، kholdi_nahid@yahoo.com
2- استادیار، دکترای آموزش بهداشت، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- استادیار، دکترای آمار حیاتی، گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران،ایران
4- استادیار، متخصص پزشکی اجتماعی، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تهران،ایران
5- دانش آموخته پزشکی عمومی، دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد، تهران،ایران
چکیده:   (8091 مشاهده)
زمینه و هدف: با وجود اینکه تحقیقات رابطه معکوس بین مصرف لبنیات و بیماری‌های مزمن را نشان داده‌اند، اما دانشجویان به مقدار کافی لبنیات مصرف نمی‌کنند. مداخلات موفق برای تغییر الگوی مصرف لبنیات نیاز به شناخت مراحل تغییر آن در افراد دارد. بدین جهت این مطالعه با هدف تعیین مراحل تغییر مصرف لبنیات توسط دانشجویان پزشکی شهر تهران انجام شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی- تحلیلی 404 دانشجوی رشته پزشکی به‌صورت خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های معتبر شده بسامد مصرف غذایی و مراحل تغییر مصرف لبنیات استفاده شد. رابطه متغیرهای دموگرافیک با بسامد و مراحل تغییر مصرف لبنیات توسط آزمون‌های کای-دو، کروسکال والیس، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: کمتر از نیمی از دانشجویان (40 درصد دختران و 46 درصد پسران) سهم کافی لبنیات در روز مصرف می کردند. بین سهم مصرف لبنیات در روز با جنس، وضعیت تاهل، وضعیت سکونت، سن و شاخص توده بدن رابطه معنادار یافت نشد. کم‌ترین نسبت دانشجویان در مرحله پیش از تفکر (6/12 درصد)، 26 درصد در مرحله تفکر، 8/18 درصد در مرحله تدارک و به ترتیب 8/24 و 8/17 درصد در مراحل اقدام و نگهداری قرار داشتند. از میان متغیرهای مورد مطالعه فقط مقطع تحصیلی با مراحل تغییر مصرف لبنیات رابطه داشت. به‌طوری‌که دانشجویان مقطع کارورزی بیش‌تر از دانشجویان مقطع علوم پایه شانس قرار گرفتن در مراحل اقدام و نگهداری را داشتند (7/1OR=). نتیجه‌گیری: با توجه به نامناسب بودن مقدار و نوع مواد لبنی مصرفی دانشجویان، تصحیح الگوی مصرف لبنیات با استفاده از روش‌های مناسب برای هر مرحله تغییر، الزامی به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: رفتار، لبنیات، دانشجویان پزشکی
متن کامل [PDF 153 kb]   (1886 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1392/4/11 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb