فرید ملیحه، کبیر کوروش، حاج فیروزآبادی مرجان، گودرزوند مهدی، زحمتکش احسان. تجارب بیماران از بستری در بیمارستانهای دولتی استان البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1397; 7 (2) :107-115
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-755-fa.html
1- استادیار. پزشک . متخصص پزشکی اجتماعی. گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- دانشیار. پزشک . متخصص پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، kabir.kourosh@yahoo.com
3- مربی. کارشناسی ارشد روان پرستاری M.Sc.. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- دانشیار. دکترای تخصصی فیزیولوژی PHD. گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- استادیار. پزشک. متخصص کودکان و نوزادان . گروه اطفال، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده: (4106 مشاهده)
مقدمه: به دست آوردن نقطه نظرات بیماران و بررسی تجارب آنها به عنوان منبع معتبر و مهمی در ارزیابی کیفیت خدمات سلامت محسوب میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تجارب بیماران بستری در بیمارستانهای دولتی استان البرز انجام شده است.
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی – توصیفی 955 فرد ترخیص شده از 9 بیمارستان دولتی استان البرز در سال 1391 به روش تصادفی طبقه ای انتخاب و در مطالعه مشارکت نمودند. جهت بررسی تجارب بیماران از اقامت بیمارستانی از پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن تائید شده است، استفاده گردید. دادهها با استفاده از ویرایش شانزدهم نرم افزار spss موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بیش از نیمی از شرکت کنندگان( %4/56 ) مونث بودند. 3/34 درصد افراد شرکت کننده (بیشترین فراوانی) مربوط به گروه سنی 20 تا 30 سال بود. نظم کامل در زمان پذیرش توسط4/45% افراد بستری شده به صورت اورژانس و نیز 5/42% موارد بستری شده به صورت غیر اورژانسی ذکر شده بود. به طور کلی 4/79% شرکت کنندگان مراقبت انجام شده در دوران بستری را خوب (و بالاتر) ارزیابی کردند و 9/35% بیماران اظهار کردند که حتماً بیمارستان مورد نظر را برای بستری به دیگران توصیه میکنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این طرح نشاندهنده لزوم طراحی و اجرای برنامه هایی برای بهبود تجارب بیماران بخصوص در حیطههای پذیرش، محیط و امکانات، ارتباط با پزشک و پرستار، توجه و احترام و نیز برنامه ریزی ترخیص بیمار از طریق آموزش و توانمندسازی پرسنل و نیز بهبود زیر ساختهای موجود در بیمارستانها میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/3/25 | پذیرش: 1397/3/25 | انتشار: 1397/3/25