Abbasi A M, Pour Najaf A, Kakaei H, Badakhsh B, Kakaei Z. Evaluation of Ergonomic Factors on the Prevalence of Musculoskeletal Disorders Between the Urban and Out of Urban Drivers in Ilam Province. aumj 2017; 6 (3) :153-160
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-624-fa.html
عباسی علی محمد، پورنجف عبدالحسین، کاکایی حجت الله، بدخش بهزاد، کاکایی زهرا. بررسی وضعیت متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین رانندگان درونشهری و برونشهری استان ایلام. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1396; 6 (3) :153-160
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-624-fa.html
1- گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، hojatkakaei@gmail.com
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده: (4018 مشاهده)
- متغیرهای ارگونومیکی میتوانند باعث افزایش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی شوند. مطالعه حاضر باهدف تعیین متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در بین رانندگان درونشهری و برونشهری استان ایلام صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده و بر اساس تکنیک مشاهده و پرسشنامه اجرا گردید. جامعه موردمطالعه در این بررسی شامل 251 نفر از رانندگان درونشهری و برونشهری فعال در استان ایلام در سال 87-86 بودند. در این مطالعه متغیرهای مختلفی ازجمله وضعیت نشستن پشت فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت کابین راننده، قطر فرمان، زاویه فرمان نسبت به افق و غیره موردبررسی قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای از نرمافزار SPSS-16 و آزمون x2 استفاده شد.
یافتهها: آنالیز نتایج نشان داد که ارتباط معنیداری بین شیب پدالها، ارتفاع فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت حد دسترسی کابین راننده، زاویه فرمان، نحوه استفاده از محافظ و نگهدارندههای پشت و کمر با شیوع اختلالات اسکلتی– عضلانی و درد در ناحیه ستون فقرات براثر رانندگی در بین رانندگان موردمطالعه وجود داشت(05/0>p).
نتیجهگیری: شناخت عوامل مؤثر در طراحی وسایل و تجهیزات مستقر در کابین راننده، جهت ایجاد فضای مناسب برای انجاموظیفه رانندگان از موارد ضروری در طراحی خودرو است. از این نظر باید نواحی و مناطق خاص موجود در محل استقرار راننده را شناسایی و به شکلی طراحی نمود که فرد در حین انجاموظیفه احساس راحتی و آرامش داشته باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/7/10 | انتشار: 1396/7/10