دوره 6، شماره 3 - ( 6-1396 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 160-153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi A M, Pour Najaf A, Kakaei H, Badakhsh B, Kakaei Z. Evaluation of Ergonomic Factors on the Prevalence of Musculoskeletal Disorders Between the Urban and Out of Urban Drivers in Ilam Province. aumj 2017; 6 (3) :153-160
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-624-fa.html
عباسی علی محمد، پورنجف عبدالحسین، کاکایی حجت الله، بدخش بهزاد، کاکایی زهرا. بررسی وضعیت متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی در بین رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری استان ایلام. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1396; 6 (3) :153-160

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-624-fa.html


1- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، hojatkakaei@gmail.com
3- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
4- گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (4018 مشاهده)
  • متغیرهای ارگونومیکی می‌توانند باعث افزایش شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی شوند. مطالعه حاضر باهدف تعیین متغیرهای ارگونومیکی بر شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در بین رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری استان ایلام صورت گرفت.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده و بر اساس تکنیک مشاهده و پرسشنامه اجرا گردید. جامعه موردمطالعه در این بررسی شامل 251 نفر از رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری فعال در استان ایلام در سال 87-86 بودند. در این مطالعه متغیرهای مختلفی ازجمله وضعیت نشستن پشت فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت کابین راننده، قطر فرمان، زاویه فرمان نسبت به افق و غیره موردبررسی قرار گرفت. جهت تحلیل داده‌های از نرم‌افزار SPSS-16 و آزمون x2 استفاده شد.
یافته‌ها: آنالیز نتایج نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین شیب پدال‌ها، ارتفاع فرمان، وضعیت صندلی، وضعیت حد دسترسی کابین راننده، زاویه فرمان، نحوه استفاده از محافظ و نگه‌دارنده‌های پشت و کمر با شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و درد در ناحیه ستون فقرات براثر رانندگی در بین رانندگان موردمطالعه وجود داشت(05/0>p).
نتیجه‌گیری: شناخت عوامل مؤثر در طراحی وسایل و تجهیزات مستقر در کابین راننده، جهت ایجاد فضای مناسب برای انجام‌وظیفه رانندگان از موارد ضروری در طراحی خودرو است. از این نظر باید نواحی و مناطق خاص موجود در محل استقرار راننده را شناسایی و به شکلی طراحی نمود که فرد در حین انجام‌وظیفه احساس راحتی و آرامش داشته باشد.
متن کامل [PDF 207 kb]   (2039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/7/10 | انتشار: 1396/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb