دوره ۵، شماره ۲ - ( ۲-۱۳۹۵ )                   جلد ۵ شماره ۲ صفحات ۹۴-۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davoodabadi M, Kabir K, Shirazi M, Najafipoor S, Khalegi E. The Study of Mentor's Performance from Students View in Alborz University of Medical Sciences 2013. aumj 2016; 5 (2) :87-94
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-419-fa.html
داود آبادی مرضیه، کبیر کوروش، شیرازی ماندانا، نجفی پور صدیقه، خالقی عزت اله. بررسی عملکرد اساتید مشاور ازدیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال ۱۳۹۲. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. ۱۳۹۵; ۵ (۲) :۸۷-۹۴

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-۱-۴۱۹-fa.html


۱- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
۲- استادیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران ، kabir.kourosh @yahoo.com
۳- استادیار گروه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
۴- دانشجوی دکتری آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران
۵- استادیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (۵۰۴۵ مشاهده)

مقدمه: به دلایل مختلف دانشجویان در دوره تحصیل در معرض فشار روانی و موقعیت‌هایی هستند که نیاز به راهنمایی دارند. برنامه‌های استاد مشاور در کمک به مدیریت این وضعیت موفق بوده است. این برنامه‌ها جزء وظایف اصلی دانشگاه است که گاه مورد کم توجهی قرار می‌گیرد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عملکرد اساتید مشاور، در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.

روش‌ها: در مطالعه مقطعی،  304 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، به کار گرفته شد. در تحلیل داده‌ها از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکویر استفاده شد.

نتایج: میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور53/78 با انحراف معیار 54/22 بود که در حد متوسط ارزیابی می‌شود. عملکرد اساتید مشاور در رشته‌های متفاوت دارای اختلاف معنا دار بود. بین میانگین نمره عملکرد بر حسب جنسیت اساتید، جنسیت دانشجو اختلاف معنادار دیده نشد. عملکرد اساتید مشاور هم جنس با دانشجو در مقایسه با موارد غیرهمجنس به صورت معنادار بالاتر بود(042/0p<). 6/52% از وجود برنامه استاد مشاور در دانشگاه، رضایت داشتند. گروههایی که تعداد دفعات مراجعه بیشتری داشتند، فراوانی رضایت از وجود برنامه استاد مشاور بالاتر(001/0p<) ولی میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور پایین تر(001/0p< )بود.

نتیجه‌گیری: لازم است موانع اجرای مناسب برنامه استاد مشاور مشخص و برطرف گردد. تدابیر و مشوق‌های لازم برای اختصاص زمان کافی از سوی اساتید و نیز راهکارهای مشارکت بیشتر دانشجویان در انتخاب استاد راهنما، امکان هم جنس بودن استاد مشاور و دانشجو و استفاده از دانشجوی سال بالایی در کنار استاد مشاور باید در نظر گرفته شود. انجام بررسی عملکرد برنامه با ابزاری استاندارد و یکسان،  توسط وزارت بهداشت در دانشگاههای تابعه لازم است.

متن کامل [PDF 253 kb]   (۲۰۷۷ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/22 | پذیرش: 1395/3/22 | انتشار: 1395/3/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb