دوره 12، شماره 3 - ( تابستان 1402 )                   جلد 12 شماره 3 صفحات 270-258 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi A, Momeni Z, Farbod F. Assessment of patients’ satisfaction attended the dental faculty of Alborz University of Medical Sciences in Karaj in 2018. aumj 2023; 12 (3) :258-270
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1744-fa.html
مرادی ابوذر، مومنی زهرا، فربد فرناز. بررسی رضایت مندی مراجعه‌کنندگان به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1402; 12 (3) :258-270

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1744-fa.html


1- استادیار گروه پریودونتیکس، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- استادیار گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
3- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (845 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین شاخص­های کیفیت ارائه خدمات، میزان رضایت­مندی مراجعین از خدمات ارائه شده است. این مطالعه­ با هدف بررسی میزان رضایت­مندی مراجعه کنندگان به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم­ پزشکی البرز انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر روی 258 نفر از مراجعه­ کنندگان به بخش­های آموزشی جراحی، پروتز، پریو، ترمیمی، اندو و رادیولوژی در سال 1397 انجام گرفت. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد Dental Satisfaction استفاده شد. آنالیز داده­ها با استفاده از آزمون T مستقل و تحلیل واریانس یک­طرفهANOVA)) توسط نرم­افزار SPSS-20 انجام شد.
یافته ها:  میانگین سنی بیماران 3/11±1/43 سال که 8/48% مرد و 2/51% زن بودند. میانگین میزان رضایت­مندی بیماران (از 100 نمره) در حیطه کنترل درد 8/12±7/77 ثبت شد. بیشترین رضایت­مندی در حیطه کنترل درد مربوط به بخش پروتز (9/7±9/90) و کمترین آن نیز بخش جراحی (5/11±8/69) بود. بیشترین رضایت­مندی بیماران در حیطه دسترسی  مربوط به بخش جراحی (8±8/80) و کمترین آن بخش اندودنتیکس (10±4/71) ذکرشد. رضایت مندی کلی بیماران 6/5±5/78 بود.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که میزان رضایت­مندی بیماران مراجعه­کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در حد مطلوب قرار دارد. با این وجود در برخی از حیطه های درمانی نیاز به بررسی بیشتر برای ارتقای کیفیت خدمات درمانی وجود دارد.
متن کامل [PDF 1209 kb]   (377 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/20 | پذیرش: 1401/6/6 | انتشار: 1402/6/10

فهرست منابع
1. Hajisadeghi S, Kashani Z. Investigation of Satisfaction Level in the Patients Referred to the Faculty of Dentistry, Qom University of Medical Sciences, 2016-2017 Academic Year, (Iran). Qom Univ Med Sci J 2018 April;12(2):62-73. [In Persian] [DOI:10.29252/qums.12.2.62]
2. Olorunniwo F, Hsu MK, Udo GJ. Service quality, customer satisfaction, and behavioral intentions in the service factory. Journal of Services Marketing 2006;20(1):59-72. [DOI:10.1108/08876040610646581]
3. Sitzia J, Wood N. Patient satisfaction: a review of issues and concepts. Soc Sci Med 1997;45:1829-43. [DOI:10.1016/S0277-9536(97)00128-7]
4. Tanbakuchi B, Amiri M, Valizadeh S. Level of satisfaction of patients with dental care services provided by dental clinic of Shahrekord University. Int J Epidemiol Res 2018 Dec;5(4):123-7. [In Persian] [DOI:10.15171/ijer.2018.26]
5. Ghapanchi J, Daghigh Afkar M, Sedaghati AA, Seyed Sarang S. Patients' Satisfaction Of Dental Care Provided In Shiraz Dental School. Journal of dentistry (Shiraz university of medical science) 2009 Spring;10,1(22):83-6. [In Persian]
6. Holt VP. patient satisfaction questionnaire-how to do them successfully. Dent update 2006;33(6):338-46. [DOI:10.12968/denu.2006.33.6.338]
7. Levin R. The correlation between dental practice management and clinical excellence. J Am Dent Assoc 2004 Mar;135(3):345-6. [DOI:10.14219/jada.archive.2004.0185]
8. Klaassen H, Dukes K, Marchini L. Patient satisfaction with dental treatment at a university dental clinic: a qualitative analysis. J Dent Educ 2021 March;85(3):311-21. [DOI:10.1002/jdd.12428]
9. Batbaatar E, Dorjdagva J, Luvsannyam A, Amenta P. Conceptualisation of patient satisfaction: a systematic narrative literature review. Perspect Public Health 2015 Sep;135(5):243-50. [DOI:10.1177/1757913915594196]
10. Kashinath KR, Bharateesh JV, Agali C, Halappa M, Bennadi D, Mohan Kumar CT. Factors affecting patient satisfaction among those attending an outpatient department of a dental college in Tumkur city-a survey. Journal of dental sciences and research 2010 Sep;1(2):1-1.
11. Ahmadi EA, Pakkhesal M, Zafarmand AH, Lando HA. Patient satisfaction surveys in dental school clinics: a review and comparison. J Dent Educ 2015 Apr;79(4):388-93. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2015.79.4.tb05895.x]
12. JalayerNaderi N, Hemati MA, Hojjati R, Hojjati A. Determination of patients' satisfaction referring to Faculty of Dentistry of Shahed University in 2014. Daneshvar Medicine 2015 Dec- 2016 Jan;23(120):53-60. [In Persian]
13. Mohan M, Lin KH, Parolia A, Allan Pau A. Does Emotional Intelligence of Dental Undergraduates Influence Their Patient Satisfaction? International J Dent 2021 Sep;24. [DOI:10.1155/2021/4573459]
14. Sachdeo A, Konfino S, Icyda RU, Finkelman MD, Gulati H, Arsenault P, et al. An analysis of patient grievances in a dental school clinical environment. Journal of Dental Education 2012 Oct;76(10):1317-22. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2012.76.10.tb05386.x]
15. Davari AR, Daneshkazemi AR, Amirzadeiranagh MH, Masoumi SMR. Evaluation of Patient's Satisfaction on Dental Health Services in Dental School and Specialized Education Clinics Affiliated to Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd in 2017-2018. J Shahid Sadoughi Uni Med Sci 2021 July;29(4):3681-92. [In Persian] [DOI:10.18502/ssu.v29i4.6500]
16. Dorriz H, Farid F, Seidi D. Evaluation of patients' satisfaction from dental care services provided by dental school of Tehran University of Medical Sciences in academic year 2006-2007. Journal of Dental Medicine-Tehran University of Medical Sciences 2010;23(4):249-55. [In Persian]
17. Hatami M, Khanzadeh H, Lotfi kamran MH. Evaluation the satisfaction of patients referred to the School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd, 2018 J Shahid Sadoughi Uni Med Sci 2020 Apr;28(1):2285-93. [In Persian] [DOI:10.18502/ssu.v28i1.3131]
18. Razmi H, Jafari Talari M. Evaluation Of Patients' Satisfaction Referred To Dentistry Faculty, Tehran University Of Medical Sciences In 2003. Journal of Islamic dental association of Iran (Majallah-I-Dandanpezeshki) 2005 Summer;17(2(54)):82-9. [In Persian]
19. Sarabadani J, Sanatkhani M, Khorasani Z, Rasti Ardakani M, Daneshamnd MS. Evaluation of Clients' Satisfaction with Dental Care Services Provided by the Dental School of Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran, from 2015 to 2016. Journal of Student Research Committee 2021 Winter 23(76):63-71. [In Persian]
20. Masoudirad H, Tabari R, Arefian MR. An Assessment Of Patient's Satisfaction Toward Endodontics Department, Guilan Dental School (2003-2004). Journal of Islamic dental association of Iran (Majallah-I-Dandanpezeshki) 2005 Summer;17 (Special issue of Endo, Perio)(55):81-8. [In Persian]
21. Pakdaman A, Khormali A, Shamshiri AR. Patient satisfaction- comparison of the comprehensive care model with traditional model of delivering dental services in Tehran University of Medical Sciences. Journal of Dental Medicine-Tehran University of Medical Sciences 2014;26(4):234-42. [In Persian]
22. Lee KT, Chen CM, Huang ST, Wu YM, Lee HE, Hsu KJ, et al. Patient satisfaction with the quality of dental treatment provided by interns. Journal of dental sciences and research 2013;8:177-83. [DOI:10.1016/j.jds.2012.05.015]
23. Sur H, Hayran O, Yildirim C, Mumcu G. Patient satisfaction in dental outpatient clinics in Turkey. Croat Med J 2004;45(5):651-4.
24. Seyedmajidi M, Motallebnejad M, Bijani A, Sabbagzadeh M. Defining Effective Factors on Patients' Satisfaction Referring to Dental Faculty in Babol University of Medical Sciences: A Principle Step to Socially Accountable Medical Education. Med J Edu 2013;1(2):58-66. [In Persian]
25. Hashim R. Patient satisfaction with dental services at Ajman university, United Arab Emirates. Eastern Meiterranean Health Journal 2005;11:913-21.
26. Afrashtehfar KI, Assery MKA, Ross Bryant S. Patient Satisfaction in Medicine and Dentistry. Int J Dent 2020 Dec;29. [DOI:10.1155/2020/6621848]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb