دوره 13، شماره 1 - ( زمستان 1402 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hormati N, Hosseini S E, Fereidooni F, Mottaghi R. Comparison of the effect of Iranian and non-Iranian wordless Quiet music (Mozart's modern classical style) on the concentration level of 5-8 year old children with attention deficit/hyperactivity disorder in special care centers for these children in Shiraz city. aumj 2024; 13 (1) :53-62
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1646-fa.html
حرمتی نجمه، حسینی سید ابراهیم، فریدونی فائزه، متقی رضا. مقایسه اثربخشی موسیقی آرام بی کلام ایرانی و غیرایرانی (سبک کلاسیک مدرن موتزارت) بر سطح تمرکز در کودکان ۵ تا ۸ ساله با اختلال کاستی توجه/ بیش فعالی در مراکز خاص نگهداری از این کودکان در شهر شیراز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1402; 13 (1) :53-62

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1646-fa.html


1- دانش آموخته گروه آموزشی روان شناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،موسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران
2- دانشیار گروه آموزشی روان شناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،موسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران
3- استادیار گروه آموزشی روان شناسی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،موسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران
چکیده:   (970 مشاهده)
مقدمه: اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) یکی از بیماری های نسبتا شایع کودکان در سراسر جهان می­باشد که با نشانه‌هایی نظیر پرخاشگری، بیش فعالی، اضطراب و کمبود تمرکز همراه می‌باشد. با توجه به عوارض جانبی دارو درمانی بکارگیری روش های غیردارویی باید مد نظر قرار گیرد. این مطالعه با هدف مقایسه اثر موسیقی آرام بی کلام ایرانی و غیرایرانی بر بهبود نشانه‌های ADHD انجام گرفته است.                                                                                   
مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل در سال1401در موسسه آموزش عالی زند شیراز بر روی 60 کودک  ADHD انجام گرفت. با روش نمونه گیری در دسترس 60 نفر کودک که مبتلا به  اختلال نقص توجه/  بیش فعالی بودند، بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند (هرگروه 20 نفر). گروه آزمایش 1 و 2 به ترتیب تحت مداخله 20 جلسه 60 دقیقه­ای موسیقی درمانی ایرانی و غیر ایرانی (موتزارت) قرار گرفتند. مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی و آزمون کانرز والدین (1960) در 2 مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش آماری تحلیل کوواریانس یک­طرفه، با بسته آماری SPSS نسخه 24 در سطح معناداری 0/05>p انجام شد.
یافته ها: بین گروه­ها از نظر سن و  جنسیت تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<P). نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات گروه موسیقی آرام ایرانی با غیر ایرانی تفاوت معنی‌داری در سطح 0/05>p وجود دارد. بین میانگین نمرات گروه های موسیقی آرام ایرانی و کنترل تفاوت معناداری در سطح 0/001>p وجود دارد، اما بین میانگین نمرات گروه های موسیقی آرام غیر ایرانی و کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد (0/05p>).
نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش حاضر در ارتباط با مقایسه 2 نوع موسیقی آرام و بی‌کلام ایرانی چشم آذر و کلاسیک و مدرن موتزارت نشان می‌دهد که موسیقی‌هایی که با فرهنگ بیمار همخوانی داشته باشد منجر به بهبود کودکان مبتلا به ADHD  می‌شود
متن کامل [PDF 333 kb]   (303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/14 | پذیرش: 1402/2/11 | انتشار: 1402/12/10

فهرست منابع
1. Sella F,Anna Maria Re., Lucangeli D, Cornoldi, C, Lemaire P. Strategy Selection in ADHD Characteristics Children: A Study in Arithmetic. Journal of Attention Disorder 2019; 23(1): 87 -98. [DOI:10.1177/1087054712438766]
2. Serrano-Barroso A, Siugzdaite R, Guerrero-Cubero J, Molina-Cantero A J, Gomez-Gonzalez IM, Lopez J C, et al. Detecting attention levels in ADHD children with a video game and the measurement of brain activity with a single-channel BCI headset. Sensors.2021;21(9):3221. doi: 10.3390/s21093221. [DOI:10.3390/s21093221]
3. Emma A. Climie,Kristi Mitchell.Parent-Child relationship and behavior problems in children with ADHD.International Journal of Developmental Disabilities 2016; 63(1):1-9.DOI: 10.1080/20473869.2015.1112498 [DOI:10.1080/20473869.2015.1112498]
4. Klyve G P, Rolvsjord R. Moments of fun: Narratives of children's experiences of music therapy in mental health care. Nordic Journal of Music Therapy 2022; 1-21. doi.org/10.1080/08098131.2022.2055114
5. Thorell, L B, Holst Y, Sjöwall D. Quality of life in older adults with ADHD: links to ADHD symptom levels and executive functioning deficits. Nordic journal of psychiatry 2019;73(7): 409-416. [DOI:10.1080/08039488.2019.1646804]
6. Weibel S, Menard O, Ionita A, Boumendjel M, Cabelguen C, Kraemer C, et al.Practical considerations for the evaluation and management of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in adults. Encephale. 2020 Feb;46(1):30-40. doi: 10.1016/j.encep.2019.06.005. Epub 2019 Oct 11. [DOI:10.1016/j.encep.2019.06.005]
7. Kasuya-Ueba Y, Zhao S and Toichi M.The Effect of Music Intervention on Attention in Children: Experimental Evidence. Front. Neurosci. 2020;14:757. doi: 10.3389/fnins.2020.00757 [DOI:10.3389/fnins.2020.00757]
8. Sholeh A, Supena A. A Children's Music Therapy to Enhance the Self-Esteem of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Elementary School. AL IBTIDA: JURNAL PENDIDIKAN GURU MI (2021; 8 (1) : 93-103 DOI: http://dx.doi.org/ 10.24235/al.ibtida.snj.v8i1.7459
9. Park J, Lee I H., Kwon R. W, Choo E A, Lee J B. Effects of music therapy as an alternative treatment on depression in children and adolescents with ADHD by activating serotonin and improving stress coping ability. Research Square 2022; 1:1-16.DOI: [DOI:10.21203/rs.3.rs-1668254/v1]
10. Darvishi A, Mirghaemi T, Taher M. Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Rooyesh 2021; 10 (3) :77-88
11. Barbaroux M, Dittinger E, Besson M. Music training with Démos program positively influences cognitive functions in children from low socio-economic backgrounds. PloS one 2019; 14(5): e0216874
12. Mehrafza M, Nakhostin Goldoost A , Kiamarsi A. The Effectiveness of Music Therapy on Attention and Concentration, Social Adjustment and Aggression of Students with Intellectual Disability. Journal of Family and Health 2021;11(9):117-135
13. Mahendran M, Jagdeesan D T. Effectiveness of Active and Passive Participation in Music Therapy on Social Emotional Skills of ADHD Children. International Journal of Science and Research 2017;6(9): 1093-1098
14. Sabzevari H, parvinpor S, arsham S. Effect of rhythmic exercises with music on anxiety, depression and hyperactivity / attention deficits disorder in primary school children. RJMS 2020; 26 (11) :43-52
15. Boot N, Nevicka B, Baas M. Creativity in ADHD: goal-directed motivation and domain specificity. Journal of Attention Disorders 2020;24(13): 1857-1866 [DOI:10.1177/1087054717727352]
16. Zhang F, Liu K. An, You C, Teng L, Liu Q. Music therapy for attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in children and adolescents. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2017; 2017(5): 1-12. [DOI:10.1002/14651858.CD010032.pub2]
17. Climie E A, Mitchell K. Parent-child relationship and behavior problems in children with ADHD. International Journal of Developmental Disabilities 2017; 63(1): 27- 35. [DOI:10.1080/20473869.2015.1112498]
18. Nakao T, Radua J, Rubia K., Mataix-Cols D. Gray matter volume abnormalities in ADHD: voxel-based meta-analysis exploring the effects of age and stimulant medication. American Journal of Psychiatry 2011;168(11): 1154-1163. [DOI:10.1176/appi.ajp.2011.11020281]
19. Fusar-Poli P, Rubia K, Rossi G, Sartori G, Balottin U. Striatal dopamine transporter alterations in ADHD: pathophysiology or adaptation to psychostimulants? A meta-analysis. American Journal of Psychiatry 2012; 169(3): 264-272 [DOI:10.1176/appi.ajp.2011.11060940]
20. OnosahwoIyendo T. "Exploring the effect of sound and music on health in hospital settings: A narrative review", International Journal of Nursing Studies 2016; 63: 82- 100
21. Karimi L S, Zare H, Hadianfard H. Effects of Music Therapy on Selective Attention of Children with Attention Deficit-Hyperactivity Disorder. JOEC 2011; 11 (1) :33-44
22. Shaeian A.Shaeim S,Bashash L,Yosefy F.Normization, factor analysis and reliability of short form for parents of Connors rating scale for children aged 6 to 11 in Shiraz city.Journal of Psychological Studies 2007;3(3):97-120
23. Hosseini SH. Effects of music therapy on aggression and hyperactivity symptoms and attention deficit in children with attention deficit- hyperactivity disorder. journal of Psychological methods and models 2018;8(30):41-52
24. Javanbakhti G, VaezMousavi M, Ghasemi A. Effects ofaerobic exercise with music on selected behavioral characteristics inbipolar patients. J Sport Psychol Stud. 2016;17:117-126.
25. Mahendran M,Jagadeesan Mot .Effectiveness of Active and Passive Participation in Music Therapy on Social Emotional Skills of ADHD Children.International Journal of Science and Research (IJSR)2015;6(9): 78-96
26. Carrer LRJ. Music and sound in time processing of children with ADHD. Frontiers in psychiatry 2015; 6: 127. Doi:10.3389/ fpsyt.2015.00127 . eCollection 2015.
27. Rickson,D J. Instructional and improvisational models of music therapy with adolescents who have attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): A comparison of the effects on motor impulsivity. Journal of Music Therapy 2006; 43: 39-62. [DOI:10.1093/jmt/43.1.39]
28. Darvishi A, Mirghaemi T, Taher M. Effectiveness of Music Therapy on Sustained Attention and Selective Attention in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Rooyesh 2021; 10 (3) :77-88

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb