Parvinia Nasab A, Vojdani M, Dehghani A, Keshtkaran Z, Kavosi A. Viewpoints of Educational and Clinical Staff in Shiraz University of Medical Sciences to Barriers Implementation of Evidence-Based Care. aumj 2013; 3 (1) :23-32
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-157-fa.html
پروینیان نسب علی محمد، وجدانی محمودی محمد علی، دهقانی علی، کشتکاران زهرا، کاووسی علی. دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1392; 3 (1) :23-32
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-157-fa.html
1- کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، ali_parviniyan@yahoo.com
2- عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری بجنورد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی،بجنورد، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران
4- عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
5- کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی نیشابور، خراسان رضوی، ایران
چکیده: (8532 مشاهده)
زمینه و هدف: به طور طبیعی انتظار میرود که خدمات نظام سلامت مبتنی بر شواهد، روشها و تصمیم گیریهای علمی باشد، اما برخی از محققان فاصله تئوری و عمل را از مشکلات پرستاری ایران دانسته اند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی نسبت به موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است که بر روی 110 نفر از کارکنان آموزشی(40 نفر) و بالینی(70نفر) بخشهای مختلف بیمارستان نمازی و اعضای هیئت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بررسی موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد بود. ازآزمون های آماری توصیفی واستنباطی استفاده شد. یافتهها: از دیدگاه کارکنان بالینی، کافی نبودن تعداد پرسنل برای بهکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد با 1/87% و عدم آگاهی مدیران پرستاری نسبت به ضرورت مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد با 8/85%. و از دیدگاه کارکنان آموزشی کافی نبودن تعداد کارکنان با5/82٪ و نداشتن افراد آموزش دیده برای چگونگی بهکارگیری یافتههای تحقیقی در امر مراقبت مبتنی بر شواهد با5/77% را مهمترین مانع میدانستند. نتیجهگیری: عدم آگاهی مدیران، نداشتن افراد آموزش دیده و کمبود پرسنل، از دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی مهمترین موانع بودند. بنابراین پیشنهاد میگردد ازطریق برگزاری کارگاههای آموزشی، کنفرانسها و سمینارها و ایجاد تعامل با مراکز اجراکننده مراقبت مبتنی برشواهد واستفاده ازتجارت زندگی شده آنها با توجه به امکانات موجود اهمیت بیشتری داده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/24 | پذیرش: 1392/12/24 | انتشار: 1392/12/24