کارشناسی ارشد پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران ، ali_parviniyan@yahoo.com
چکیده: (8087 مشاهده)
زمینه و هدف: به طور طبیعی انتظار میرود که خدمات نظام سلامت مبتنی بر شواهد، روشها و تصمیم گیریهای علمی باشد، اما برخی از محققان فاصله تئوری و عمل را از مشکلات پرستاری ایران دانسته اند. از این رو این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی نسبت به موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در پرستاری انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است که بر روی 110 نفر از کارکنان آموزشی(40 نفر) و بالینی(70نفر) بخشهای مختلف بیمارستان نمازی و اعضای هیئت دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بررسی موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد بود. ازآزمون های آماری توصیفی واستنباطی استفاده شد. یافتهها: از دیدگاه کارکنان بالینی، کافی نبودن تعداد پرسنل برای بهکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد با 1/87% و عدم آگاهی مدیران پرستاری نسبت به ضرورت مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد با 8/85%. و از دیدگاه کارکنان آموزشی کافی نبودن تعداد کارکنان با5/82٪ و نداشتن افراد آموزش دیده برای چگونگی بهکارگیری یافتههای تحقیقی در امر مراقبت مبتنی بر شواهد با5/77% را مهمترین مانع میدانستند. نتیجهگیری: عدم آگاهی مدیران، نداشتن افراد آموزش دیده و کمبود پرسنل، از دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی مهمترین موانع بودند. بنابراین پیشنهاد میگردد ازطریق برگزاری کارگاههای آموزشی، کنفرانسها و سمینارها و ایجاد تعامل با مراکز اجراکننده مراقبت مبتنی برشواهد واستفاده ازتجارت زندگی شده آنها با توجه به امکانات موجود اهمیت بیشتری داده شود.
Parvinia Nasab A, Vojdani M, Dehghani A, Keshtkaran Z, Kavosi A. Viewpoints of Educational and Clinical Staff in Shiraz University of Medical Sciences to Barriers Implementation of Evidence-Based Care. aumj 2014; 3 (1) :23-32 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-157-fa.html
پروینیان نسب علی محمد، وجدانی محمودی محمد علی، دهقانی علی، کشتکاران زهرا، کاووسی علی. دیدگاه کارکنان آموزشی و بالینی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نسبت به موانع اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1392; 3 (1) :23-32