Bararpour F, Kordestani F, Abad M, Delgoshaei Y. Validation of the Empowerment Model of Midwives Working in the Maternity Ward of Tehran Educational Hospitals. aumj 2022; 11 (2) :187-196
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1528-fa.html
برارپور فروزان، کردستانی فرشته، آباد معصومه، دلگشایی یلدا. اعتباربخشی الگوی توانمندسازی ماماهای شاغل در بخش زایمان بیمارستانهای آموزشی شهرتهران. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1401; 11 (2) :187-196
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1528-fa.html
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکز ،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، سوهانک
چکیده: (1277 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه موضوع توانمندسازی کارکنان در کانون توجه قرار دارد زیرا کارکنان توانمند، ماهر و با انگیزه بهتر خواهند توانست خود را با تغییرات وفق داده هم چنین رفتارهای توانمند در بیمارستانها میتواند منجر به پیشرفت در مراقبتهای بهداشتی درمانی گردد.
مواد و روشها: پژوهش حاضرکاربردی، از نظر نوع داده کمی و از نظر روش پیمایشی، مقطعی است که باهدف اعتباربخشی الگوی توانمندسازی ماماهای شاغل در بخش زایمان بیمارستانهای آموزشی تهران انجام شد. جهت اعتباربخشی20 نفر از متخصصان و خبرگان زنان و مامایی و مدیریت آموزشی به شیوه نمونهگیری هدفمند و 135نفر از ماماهای شاغل در بخش زایمان مراکز آموزشی درمانی شهر تهران به شیوه خوشهای طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از نظریه استراوس و کربین در مقیاس 5 درجهای لیکرت بود. برای اعتباربخشی الگو از نرم افزار 22 spss و آزمونهای آمار استنباطیt تک نمونه برای آزمودن فرضیه برابری میانگین نمونه با میانگین جامعه با توزیع نرمال استفاده شد.
نتایج: در اعتباربخشی الگو از نظر خبرگان با استفاده از آزمون t تک نمونه میانگین مؤلفه های تطبیق، قابلیت فهم، قابلیت تعمیم و کنترل با میانگین جامعه به ترتیب با میانگین 55/4، 55/4، 45/4و 60/4 بالاتر از حد وسط بوده ( میانگین 3)و بیانگر اعتبار درونی الگو از نظر خبرگان بوده است. هم چنین از نظر ماماها مؤلفههای تطبیق، قابلیتفهم، قابلیتتعمیم و کنترل به ترتیب با میانگین 21/4، 23/4، 03/4و 05/4 بالاتر از حد وسط بوده است و بیانگر اعتبار درونی الگو از نظر کاربران میباشد.
نتیجهگیری: الگو از نظر خبرگان و کاربران دارای اعتبار بوده و قابلیت بکارگیری در بخشهای زایمان بیمارستانهای آموزشی را دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/11 | پذیرش: 1401/1/10 | انتشار: 1401/1/10