دوره 10، شماره 3 - ( تابستان 1400 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 284-277 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabi M, Abolfazli M, Riahi S, Nosrati S, Tajbakhsh R. The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals of the Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (3) :277-284
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1362-fa.html
اعرابی محسن، ابوالفضلی مینا، ریاحی شیرین، نصرتی صدیقه، تاجبخش رامین. بررسی محیط آموزشی بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (3) :277-284

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1362-fa.html


1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران
2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران
3- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران
4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران ، dr.tajbakhsh@yahoo.com
چکیده:   (1796 مشاهده)
زمینه و هدف: بین محیط یادگیری و پیامدهای ارزشمند از قبیل رضایت، موفقیت دانشجویان رابطه آشکار وجود دارد. برای ارتقای کیفیت یادگیری لازم است تا نقاط ضعف محیط یادگیری شناسایی و برطرف شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی دیدگاه فراگیران پزشکی در خصوص محیط آموزشی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1396 بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی میان 27 نفر از دانشجویان پزشکی در چهار بخش داخلی، کودکان، زنان و جراحی عمومی در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه انجام شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه 50 سؤالی DREEM در پنج حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، ادراک دانشجو از اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود، ادراک دانشجو از جو آموزشی، ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود بود. داده‌های حاصل توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: در این پژوهش میانگین سنی شرکت کنندگان 7/0± 4/25 سال بود. میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 9/28±8/93 از حداکثر 200 نمره محاسبه شد. میانگین نمره حیطه یادگیری 6/9±8/22، اساتید بالینی 4/9±8/23، درک از توانایی علمی خود 2/8±7/15، جو آموزشی 9/9±3/21 و شرایط اجتماعی خود 2/4±1/11 به دست آمد. میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در بخش‌های مختلف تفاوت معنی داری با یکدیگر داشت (003/0 P=).
نتیجه گیری: وضعیت محیط آموزش بالینی از دیدگاه فراگیران رشته پزشکی دانشگاه در حد نیمه مطلوبی می‌باشد. برخی بخش‌ها همچون بخش داخلی نیازمند توجه بیشتر از طرف مدیران و مسئولین دانشگاه می‌باشد.
متن کامل [PDF 1205 kb]   (559 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb