[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 3 - ( 6-1400 ) ::
جلد 10 شماره 3 صفحات 277-284 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی محیط آموزشی بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی
محسن اعرابی، مینا ابوالفضلی، شیرین ریاحی، صدیقه نصرتی، رامین تاجبخش
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران ، dr.tajbakhsh@yahoo.com
چکیده:   (48 مشاهده)
زمینه و هدف: بین محیط یادگیری و پیامدهای ارزشمند از قبیل رضایت، موفقیت دانشجویان رابطه آشکار وجود دارد. برای ارتقای کیفیت یادگیری لازم است تا نقاط ضعف محیط یادگیری شناسایی و برطرف شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی دیدگاه فراگیران پزشکی در خصوص محیط آموزشی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1396 بود.
مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی میان 27 نفر از دانشجویان پزشکی در چهار بخش داخلی، کودکان، زنان و جراحی عمومی در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه انجام شد. ابزار پژوهش پرسش‌نامه 50 سؤالی DREEM در پنج حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، ادراک دانشجو از اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود، ادراک دانشجو از جو آموزشی، ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود بود. داده‌های حاصل توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: در این پژوهش میانگین سنی شرکت کنندگان 7/0± 4/25 سال بود. میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 9/28±8/93 از حداکثر 200 نمره محاسبه شد. میانگین نمره حیطه یادگیری 6/9±8/22، اساتید بالینی 4/9±8/23، درک از توانایی علمی خود 2/8±7/15، جو آموزشی 9/9±3/21 و شرایط اجتماعی خود 2/4±1/11 به دست آمد. میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در بخش‌های مختلف تفاوت معنی داری با یکدیگر داشت (003/0 P=).
نتیجه گیری: وضعیت محیط آموزش بالینی از دیدگاه فراگیران رشته پزشکی دانشگاه در حد نیمه مطلوبی می‌باشد. برخی بخش‌ها همچون بخش داخلی نیازمند توجه بیشتر از طرف مدیران و مسئولین دانشگاه می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، محیط آموزشی، بخش‌های بالینی، پرسشنامه DREEM
متن کامل [PDF 1205 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabi M, Abolfazli M, Riahi S, Nosrati S, Tajbakhsh R. The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals of the Alborz University of Medical Sciences. aumj. 2021; 10 (3) :277-284
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1362-fa.html

اعرابی محسن، ابوالفضلی مینا، ریاحی شیرین، نصرتی صدیقه، تاجبخش رامین. بررسی محیط آموزشی بخش‌های اصلی بالینی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (3) :277-284

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1362-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 3 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331