1- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران 2- مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران 3- دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران 4- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و بهداشتی درمانی البرز، کرج، ایران ، dr.tajbakhsh@yahoo.com
چکیده: (1676 مشاهده)
زمینه و هدف: بینمحیطیادگیریوپیامدهای ارزشمندازقبیلرضایت،موفقیتدانشجویانرابطه آشکاروجوددارد. برایارتقایکیفیتیادگیریلازماست تانقاطضعفمحیطیادگیریشناساییوبرطرف شوند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی دیدگاه فراگیران پزشکی در خصوص محیط آموزشی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1396 بود. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی میان 27 نفر از دانشجویان پزشکی در چهار بخش داخلی، کودکان، زنان و جراحی عمومی در چهار بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه 50 سؤالی DREEMدر پنج حیطه ادراک دانشجو از یادگیری، ادراک دانشجو از اساتید، ادراک دانشجو از توانایی علمی خود، ادراک دانشجو از جو آموزشی، ادراک دانشجو از شرایط اجتماعی خود بود. دادههایحاصلتوسطنرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: در این پژوهش میانگینسنیشرکتکنندگان 7/0± 4/25 سال بود. میانگینامتیازاتکسبشدهدرپنجحیطه9/28±8/93 از حداکثر 200 نمره محاسبه شد. میانگین نمره حیطه یادگیری 6/9±8/22، اساتید بالینی 4/9±8/23، درک از توانایی علمی خود 2/8±7/15، جو آموزشی 9/9±3/21 و شرایط اجتماعی خود 2/4±1/11 به دست آمد. میانگین نمره وضعیت آموزش بالینی در بخشهای مختلف تفاوت معنی داری با یکدیگر داشت (003/0P=). نتیجه گیری: وضعیتمحیط آموزشبالینیازدیدگاهفراگیران رشته پزشکیدانشگاهدرحدنیمه مطلوبی میباشد.برخیبخشهاهمچونبخشداخلینیازمند توجهبیشترازطرفمدیران و مسئولیندانشگاه میباشد.
Arabi M, Abolfazli M, Riahi S, Nosrati S, Tajbakhsh R. The Educational Environment of Main Clinical Wards in Educational Hospitals of the Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (3) :277-284 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1362-fa.html
اعرابی محسن، ابوالفضلی مینا، ریاحی شیرین، نصرتی صدیقه، تاجبخش رامین. بررسی محیط آموزشی بخشهای اصلی بالینی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی البرز از دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (3) :277-284