دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimpour Azar P, Shapouri S, Zarei H, Saeedi A. The Relationship Between the Use of Information Technology and the Psychological Enabling in Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (1) :23-32
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1245-fa.html
کریم‌پور آذر پروانه، شاپوری سودابه، زارعی هاجر، سعیدی احمد. رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 10 (1) :23-32

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1245-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی-بازیابی اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، Shapoori110@yahoo.com
3- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
4- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده:   (1909 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر فناوری‌های اطلاعات در بهبود  فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعه‌ای کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری شامل 118 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه استاندارد شده توانمندسازی روانشناختی و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ استفاده از فناوری اطلاعات بود. گزاره‌ها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد و با توجه به سطح سنجش متغیرها، سوال و فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌ ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از بسته نرم افزاری SPSS  نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های استفاده از فناوری اطلاعات (تدوین برنامه‌های درسی- اتخاذ روش تدریس مناسب- به‌کارگیری روش‌های متنوع ارزشیابی - مشاوره و راهنمایی فعال در تدریس) و توانمندی روانشناختی نیز ارتباط معنادار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش ، فناوری اطلاعات می‌تواند مهارت‌های پایه‌ای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
متن کامل [PDF 274 kb]   (792 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb