[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 32-23 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز
پروانه کریم‌پور آذر ، سودابه شاپوری ، هاجر زارعی ، احمد سعیدی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، Shapoori110@yahoo.com
چکیده:   (1421 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر فناوری‌های اطلاعات در بهبود  فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعه‌ای کاربردی و از نوع توصیفی - پیمایشی بود و جامعه آماری شامل 118 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه استاندارد شده توانمندسازی روانشناختی و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ استفاده از فناوری اطلاعات بود. گزاره‌ها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد و با توجه به سطح سنجش متغیرها، سوال و فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌ ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از بسته نرم افزاری SPSS  نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های استفاده از فناوری اطلاعات (تدوین برنامه‌های درسی- اتخاذ روش تدریس مناسب- به‌کارگیری روش‌های متنوع ارزشیابی - مشاوره و راهنمایی فعال در تدریس) و توانمندی روانشناختی نیز ارتباط معنادار بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش ، فناوری اطلاعات می‌تواند مهارت‌های پایه‌ای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
واژه‌های کلیدی: فناوری اطلاعات، توانمندی روانشناختی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی البرز
متن کامل [PDF 274 kb]   (629 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/10 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimpour Azar P, Shapouri S, Zarei H, Saeedi A. The Relationship Between the Use of Information Technology and the Psychological Enabling in Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (1) :23-32
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1245-fa.html

کریم‌پور آذر پروانه، شاپوری سودابه، زارعی هاجر، سعیدی احمد. رابطه بین استفاده از فناوری اطلاعات و توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 10 (1) :23-32

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1245-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652