دوره 14، شماره 3 - ( تابستان 1404 1404 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 232-217 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pishbahar M, Hosseini-Shakib M, montazerlotf M. A comprehensive model of employer branding in medical diagnosis laboratories of Alborz Province with exploratory sequential mixed methods design. aumj 2025; 14 (3) :217-232
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1872-fa.html
پیش بهار مریم، حسینی شکیب مهرداد، منتظرلطف میترا. الگوی جامع برندسازی کارفرما در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز با رویکرد آمیخته. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1404; 14 (3) :217-232

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1872-fa.html


1- گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- گروه مدیریت صنعتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران ، mehrdad.shakib@kiau.ac.ir
3- گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (611 مشاهده)

مقدمه: با توجه به نقش روزافزون برند کارفرما در جذب و نگهداشت منابع انسانی به‌ویژه در بخش خدمات بهداشتی، این پژوهش باهدف ارائه الگوی جامع برندسازی کارفرما در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز انجام شد.
روش کار: این پژوهش، تحقیقی کاربردی است که با روش آمیخته (کیفی - کمی) انجام شد. در بخش کیفی با مطالعه مقالات و مستندات پیشین و سپس مصاحبه با 10 نفر از خبرگان موضوع با استفاده از روش تحلیل مضمون شاخص­ها شناسایی و پس از کدگذاری باز، محوری و انتخابی و با استفاده از نرم­افزار MAXQDA مدل کیفی استخراج گردید. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی و نرم‌افزارهای SPSS 22  و Smart PLS برای آزمون مدل استفاده شد.
یافته ­ها: نتایج‌ نشان داد شش بعد در تبیین الگوی جامع برندسازی کارفرما در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استان البرز نقش مؤثری دارند که عبارت‌اند از: ارزش­های روان‌شناختی، انگیزشی و اجتماعی، فرهنگ و محیط کاری، عامل اقتصادی، قدرت برند آزمایشگاه، پیامدهای داخلی برندسازی کارفرما و پیامدهای خارجی برندسازی کارفرما
نتیجه ­گیری: باتوجه‌به این­که بر اساس میزان بار عاملی، مهم­ترین شاخص ساختار آزمایشگاه بوده است که زیر گروه مؤلفه فرهنگ و محیط کاری است، پیشنهاد می­گردد جهت بهبود عملکرد آزمایشگاه­ها، به طراحی ساختار واحد کاری آزمایشگاه­ها، تقسیم کار منعطف در آزمایشگاه و تبیین اهداف مشخص آزمایشگاه توجه بیشتری گردد.

متن کامل [PDF 761 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی کاربردی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/8/10 | پذیرش: 1404/1/11 | انتشار: 1404/3/4

فهرست منابع
1. Meshbaki A, Taghizadeh A. The Effect of Employer Brand on Brand Champion Behavior: The Mediating Role of Organizational Identity. Improvement and Transformation Management Studies. 2019;28(93):63-91.
2. Salehi E. The impact of employer brand attractiveness on organizational reputation. Management and Accounting Studies. 2019.
3. Sefidgar A, Vazifehdoust H. The effect of employer brand and its dimensions on employees' satisfaction. Journal of Business Management. 2020;12(47):214-34.
4. Navehebrahim A, Afzalabadi MH, Abdollahi B, Abbasian H. Designing an Employer Brand-making Model in Public NGOs. Journal of Research in Human Resources Management. 2017;9(3):72-96.
5. Dariush L, Gelard P, Bagheri, editors. Designing a Process Model for Employer Branding in the Iranian Banking Industry (Case Study: Mellat Bank)2022.
6. Alipour R, Moradi Haghighi M, Haj Aliyan F, editors. Providing a framework for explaining employer brand in Khuzestan sugarcane industries using the method of content analysis and structural-interpretive modeling2024.
7. Rafiei L, Nematian M, Masroor G, editors. Investigating the effect of employer brand on employee attitudes with the mediating role of individual-organization fit in Bandar Imam Khomeini Petrochemical Company. International Conference on Management and Industry; 2021: SID.
8. Mir F, editor Employer Brand, the Key to Success in the Future of Human Capital Management. Second International Conference on New Approaches to Management, Psychology and Humanities in the 21st Century; 2021; Tehran: Civilica.
9. Hashemian M, editor Employer Branding Focused on Generation Z Audience. Second National Marketing Conference (New Approach); 2024; Mashhad.
10. Heydari Kord Zanganeh M, Jafari M, Kazemi M. The effect of employees' perception of organizational culture on job satisfaction and their intention to leave the service (Case study: employees of Ardabil Electricity Company). Scientific Journal of New Research Approaches to Management and Accounting. 2021;5(17):113-23.
11. Rezadoust M, Irani H, Hamidizadeh A. Investigating the Effect of Employer Brand on Employee Retention with Mediating roles of Employee Engagement and Organizational Citizenship Behavior. Quarterly Journal of Brand Management. 2017;3(4):65-94.
12. Ranaei Kordshouli H, Ebrahimi A, Mobasheri AA. Measuring Employer Brand. Management Studies in Development and Evolution. 2019;28(91):139-61.
13. Afjeh A, Alizadeh Far Z. The relationship between employer brand perception and employees' job attitudes. Improvement and Change Management Studies. 2017;26(84):73-95.
14. Moshtar Doost H, editor Evaluation of the Impact of Human Resource Management on the Desirable Status of the Social Security Organization. Fourth National Conference and First International Conference on New Management and Business Models; 2021; Tehran: Civilica.
15. Talebi Ahmadi K, Tabari M, Gholipourkanani Y. Designing a compensation system with an approach to improving the employer brand in Refah Bank (Case study of Mazandaran province). Islamic Lifestyle with a Health Focus. 2021;5(3):216-31.
16. Barghamadi G, Gholipor A. Investigating the Effect of Employer Branding in Attracting Talents in Refah Bank. Organizational Culture Management. 2015;13(1):207-27.
17. Fallah Noushabadi M, Mahmoudzadeh SM, Ayaspour A, Yazdanshenas M. Identifying and ranking the dimensions and components of the employer brand model of the Ministry of Education in order to attract and retain human resources. Management of Government Organizations. 2022;10(3):55-74.
18. Safapour N, editor Investigation of the effect of employer brand experience on employees' extra-role behavior with the mediating role of job commitment in Ahvaz teaching hospitals. 9th International Conference on Management and Accounting of Iran; Hamadan: Civilica.
19. Atai B, editor Investigating the impact of employer branding on employee job satisfaction. 8th International and National Conference on Management, Accounting and Law Studies; 2023; Tehran.
20. Yektayar M, Khodamoradpour M, Ahmadi S. The relationship between employer brand and competitive advantage with the mediating role of service quality in sports clubs. Knowledge Management in Sports. 2022.
21. Rahmani N, Ebrahimpour H, Asgarnezhad Nouri B, Hassan Zadeh M. Effect of Personality Dimensions on Feeling, Trust and Attractiveness of Employer Brand. Organizational Behaviour Studies Quarterly. 2019;7(4):245-80.
22. Saebnia S, Ghafari Erson M, Javadi A. Investigating the impact of employer attractiveness and its dimensions on the intention to hire employees in small and medium companies in Ardabil province. Scientific Journal of New Research Approaches in Management and Accounting. 2017;2(7):15-26.
23. Babashahi J, Hamidizadeh A, Mohammadnejad Faderdi M, Sidamiri N. Employer brand; A new strategy in attracting creative forces, the association of meanings, the image of the organization and the fit between the person and the organization in the mediating role. 2018.
24. Goyal R, Kaur G. Identifying the impact of employer branding in the retention of nurses: the mediating role of organizational culture and career development. Humanities and Social Scienses Communications. 2023. [DOI:10.1057/s41599-023-01794-9]
25. Chițu E. The Role of Employer Branding in the Talent Acquisition Process. Anuarul Universitatii "Petre Andrei" Din Iasi - Fascicula: Drept, Stiinte Economice, Stiinte Politice. 2021;28:90-9. [DOI:10.18662/upalaw/69]
26. Chițu E. The Importance of Employer Branding in Recruiting Young Talents. Postmodern Openings. 2020;11(3):220-30. [DOI:10.18662/po/11.3/209]
27. Arasanmi CN, Krishna A. Employer branding: perceived organisational support and employee retention - the mediating role of organisational commitment. Industrial and Commercial Training. 2019;51(3):174-83. [DOI:10.1108/ICT-10-2018-0086]
28. Biswas MK, Suar D. Employer Branding in B2B and B2C Companies in India: A Qualitative Perspective. South Asian Journal of Human. 2018;5(1):76-95. [DOI:10.1177/2322093718768328]
29. Hadi NU, Ahmed S. Role of Employer Branding Dimensions on Employee Retention: Evidence from Educational Sector. Administrative Sciences. 2018;8:1-15. [DOI:10.3390/admsci8030044]
30. Maurya KK, Agarwal M. Organisational talent management and perceived employer branding. International Journal of Organizational Analysis. 2018;26(2):312-30. [DOI:10.1108/IJOA-04-2017-1147]
31. Alshathry S, Clarke M, Goodman S. The role of employer brand equity in employee attraction and retention: a unified framework. International Journal of Organizational Analysis. 2017;25(3):413-31. [DOI:10.1108/IJOA-05-2016-1025]
32. Kashyap V, Rangnekar S. Servant leadership, employer brand perception, trust in leaders and turnover intentions: a sequential mediation model. Review of Management Science. 2016;10:437-61. [DOI:10.1007/s11846-014-0152-6]
33. Rampl LV, Kenning P. Employer brand trust and affect: linking brand personality to employer brand attractiveness. European Journal of Marketing. 2014;48(1/2):218-36. [DOI:10.1108/EJM-02-2012-0113]
34. Balouchi H, Siahsarani kojuri MA. Examining the effect of employer brand attractiveness on the intention to recommend the employer by mediating job satisfaction and willingness to stay with the employer. Journal of Sustainable Human Resource Management. 2023;5(8):121-43.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb