دوره 4، شماره 2 - ( 2-1394 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 109-101 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshkesht S, Bahrami Babahaidari T, Shiri M, Aghabarari M, Hajfiroozabadi M, Jalili H, et al . The Effect of Aromatherapy on Level of Exam Anxiety Among Nursing Students in Alborz University of Medical Sciences. aumj 2015; 4 (2) :101-109
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-309-fa.html
خوش‌کشت سحر، بهرامی باباحیدری توران، شیری مریم، آقابراری مریم، حاج فیروزآبادی مرجان، جلیلی حمیدرضا، و همکاران.. بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (2) :101-109

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-309-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Sahar_khoshkesht@yahoo.com
2- کارشناس ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
3- کارشناس ارشد پرستاری (گرایش آموزش پرستاری کودکان) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- دانشجو دکتری تخصصی پرستاری، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- کارشناس ارشد پرستاری (گرایش روان پرستاری) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
6- دکتری آمار زیستی، عضو هیأت علمی دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (26457 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از دغدغه‌های نظام آموزشی اضطراب امتحان و تعدیل آن است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک کار آزمایی بالینی دو گروهی و سه سو کور بر روی 91 نفر از دانشجویان پرستاری بود که به روش آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه A و B قرار گرفتند. علایم حیاتی و پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر قبل، 5 دقیقه بعد از مداخله و بعد از امتحان اندازه‌گیری و ثبت شد. سپس از دانشجویان خواسته شد تا شیشه کدری که محتویات آن برای آن ها، مجریان حاضر در کلاس‌ها و مشاور آمار قابل تشخیص نبود را در فاصله 5 سانتی متری بینی نگه داشته و به مدت 10 دقیقه استشمام نمایند. قابل ذکر است که نیمی از شیشه‌ها با 5 قطره عصاره اسطوخودوس و نیمی با 5 قطره آب مقطر پر شده و برچسب A و B زده شده بود. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها نوع ماده موجود در شیشه‌ها فاش و نتایج پژوهش اعلام گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دو گروه تجربه و کنترل از نظر متوسط میزان اضطراب امتحان، میزان ضربان قلب و فشار خون سیستولیک در طول زمان اختلاف آماری معنا داری وجود دارد (009/0، 023/0، 000/0P=). نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان داد که اگرچه رایحه درمانی در کاهش میزان اضطراب امتحان تأثیر آماری معناداری نداشته است اما میزان آن را در طول زمان کاهش می‌دهد.
متن کامل [PDF 297 kb]   (2586 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/5/13 | پذیرش: 1394/5/13 | انتشار: 1394/5/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb