کارشناس ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) ، عضو هیأت علمی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Sahar_khoshkesht@yahoo.com
چکیده: (25762 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از دغدغههای نظام آموزشی اضطراب امتحان و تعدیل آن است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک کار آزمایی بالینی دو گروهی و سه سو کور بر روی 91 نفر از دانشجویان پرستاری بود که به روش آسان انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه A و B قرار گرفتند. علایم حیاتی و پرسشنامه اضطراب اشپیلبرگر قبل، 5 دقیقه بعد از مداخله و بعد از امتحان اندازهگیری و ثبت شد. سپس از دانشجویان خواسته شد تا شیشه کدری که محتویات آن برای آن ها، مجریان حاضر در کلاسها و مشاور آمار قابل تشخیص نبود را در فاصله 5 سانتی متری بینی نگه داشته و به مدت 10 دقیقه استشمام نمایند. قابل ذکر است که نیمی از شیشهها با 5 قطره عصاره اسطوخودوس و نیمی با 5 قطره آب مقطر پر شده و برچسب A و B زده شده بود. پس از تجزیه و تحلیل دادهها نوع ماده موجود در شیشهها فاش و نتایج پژوهش اعلام گردید. یافتهها: نتایج نشان داد بین دو گروه تجربه و کنترل از نظر متوسط میزان اضطراب امتحان، میزان ضربان قلب و فشار خون سیستولیک در طول زمان اختلاف آماری معنا داری وجود دارد (009/0، 023/0، 000/0P=). نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که اگرچه رایحه درمانی در کاهش میزان اضطراب امتحان تأثیر آماری معناداری نداشته است اما میزان آن را در طول زمان کاهش میدهد.
Khoshkesht S, Bahrami Babahaidari T, Shiri M, Aghabarari M, Hajfiroozabadi M, Jalili H, et al . The Effect of Aromatherapy on Level of Exam Anxiety Among Nursing Students in Alborz University of Medical Sciences. aumj 2015; 4 (2) :101-109 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-309-fa.html
خوشکشت سحر، بهرامی باباحیدری توران، شیری مریم، آقابراری مریم، حاج فیروزآبادی مرجان، جلیلی حمیدرضا، و همکاران.. بررسی تأثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب امتحان دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (2) :101-109