1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج،ایران ، e.hatefnia@abzums.ac.ir 2- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ،دانشگاه علوم پزشکی البرز،دانشکده بهداشت ، کرج، ایران 3- کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز،دانشکده بهداشت ، کرج، ایران
چکیده: (2893 مشاهده)
مقدمه: مقررات وآیین نامههای آموزشیازجملهمهمترینمقرراتدردانشگاهمحسوبمی شوندچرا که محرکفعالیتهایاصلیدانشگاهبهحسابمیآیند در نتیجه قبل از هر اقدامی، آشنایی با قوانین و آیین نامه آن ضروری میباشد. این مطالعه با هدفبررسی آگاهی و نگرش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به آیین نامه آموزشی و ضرورت آموزش آن [P31]انجام گرفت. روش کار: جامعه پژوهش این مطالعه، را تمام دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه که تمایل به شرکت در مطالعه را داشتند ، تشکیل داد . نمونهای به تناسب تعداد دانشجویان هر رشته انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پژوهشگر ساخته با استفاده از منابع موجود بود که مراحل روایی و پایایی آن صورت گرفت . اطلاعات به دست آمده پس از کد گذاری به نرم افزار spss ویرایش 19 وارد و همچنین با توجه به اهداف مطالعه از آمار توصیفی و آمار استنباطی جهت آنالیز دادهها استفاده شد . یافته ها: نتایج نشان دادکه میانگین آگاهی دانشجویان رشتههای مختلف در خصوص مقررات آموزشی 55/9و میانگین نگرش نسبت به مقررات آموزشی و ضرورت آموزش آنها24/19می باشد. آنالیز واریانس نشان دادکه بین آگاهی با رشته تحصیلی و عملکرد تحصیلی ارتباط وجود دارد. همچنین آزمون کای اسکویر بین نگرش و ترم تحصیلی ، نگرش و رشته تحصیلی P=000)) ارتباط معنا داری را نشان داد و بین نگرش و عملکرد تحصیلی ارتباط معناداری را نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نمره بسیار پایین میانگین آگاهی دانشجویان از مقررات آموزشی و همچنین بالا بودن درصد نگرش مثبت نسبت به ضرورت و آموزش آنها، برنامه ریزی برای آموزش مقررات آموزشی به دانشجویان در این خصوص ضروری به نظر میرسد.
Hatefnia E, Karimpur Azar P, Kheiryat M. Assessment of Knowledge, Attitude of Students Alborz University of Medical Sciences Towards Educational Regulations. aumj 2019; 8 (3) :236-244 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-955-fa.html
هاتفنیا عفت، کریمپور آذر پروانه، خیریت مریم. ارزیابی آگاهی و دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز نسبت به آیین نامه آموزشی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1398; 8 (3) :236-244