دوره ۱۲، شماره ۴ - ( پاییز ۱۴۰۲ )                   جلد ۱۲ شماره ۴ صفحات ۵۰۶-۴۹۶ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Riahi S. The model of risk factors associated with psychological problems in students of Alborz University of Medical Sciences in 2018: using structural equation modeling. aumj 2023; 12 (4) :496-506
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-940-fa.html
ریاحی شیرین. مدل عوامل خطر مرتبط با مشکلات روانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال ۱۳۹۷ با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. ۱۴۰۲; ۱۲ (۴) :۴۹۶-۵۰۶

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-۱-۹۴۰-fa.html


مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران.
چکیده:   (۶۶۷ مشاهده)
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی میزان استرس، اضطراب و افسردگی و طراحی مدل معادله ساختاری جهت بیان اهمیت و سهم هر کدام از ریسک فاکتورها در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام گردیده است.
مواد و روش‌ها ‌: پژوهش حاضر از نوع مقطعی با روش مدل سازی معادله ساختاری می باشد که درنیمه دوم سال 1397 در بین 700 نفر  از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام گردید. داده ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ، افسردگی، اضطراب و استرس DASS1 جمع آوری شد. مدل اولیه براساس بررسی متون و معناداری متغیرها تدوین گردید. مدل سازی معادله ساختاری جهت بررسی شاخص های برازش مدل انجام گردید. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و AMOS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: طبق مدل ساختاری نهایی 91 درصد از واریانس افسردگی توسط فاکتورهای ارائه شده در مدل بیان گردید. براساس این مدل استرس به تنهایی 17 درصد از تغییرات افسردگی را توضیح داد به طوریکه سطوح بالای استرس منجر به افسردگی می گردد. شاخص برازش مدل نهاییRMSEA, CFI, TLI و  CMIN/DF به ترتیب 95/0، 96/0، 06/0و 23/2 بدست آمد.
نتیجه‌گیری: نتایج کلی نشان داد که ابتلا به مشکلات روانی با عملکرد تحصیلی، روابط خانوادگی و نوع سکونت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز ارتباطی معنی دار دارد. همچنین اعتیاد و نگرانی از یافتن شغل در آینده در رتبه های بعدی ریسک ابتلا به مشکلات روانی از قبیل استرس، اضطراب و افسردگی را بالا می برد.
متن کامل [PDF 1176 kb]   (۳۴۲ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی کاربردی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/4/24 | پذیرش: 1401/9/9 | انتشار: 1402/9/10

فهرست منابع
1. Sadeghian E, Heidarian Pour A. Stressors and Mental Health Status among Students of Hamadan University of Medical Sciences. Hayat. 2009;15(1):71-80. [In Persian]
2. fatemeh espidkar AF. A Comparative Evaluation of Depression and Anxiety Rate Among Native and Non-native Students of Dentistry School at Ahvaz Jundishapour University of Medical Sciences. Jundishapur Education Development Quarterly. 2015;6(2):185-90. [In Persian]
3. Rezaei-Adryani M, Azadi A, Ahmadi F, Azimi A. Comparison level of stress, Anxiety, Depression and quality of life in dormitory resident students. Iranian Journal of Nursing Research. 2007;4(2):31-8. [In Persian]
4. Gammon J, Morgan-Samuel H. A study to ascertain the effect of structured student tutorial support on student stress, self-esteem and coping. Nurse education in Practice. 2005;5(3):71-161. [DOI:10.1016/j.nepr.2004.09.003]
5. Jimenez C, Navia‐Osorio PM, Diaz CV. Stress and health in novice and experienced nursing students. Journal of Advanced Nursing. 2010;66(2):55-442. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x]
6. Moscaritolo LM. Interventional strategies to decrease nursing student anxiety in the clinical learning environment. Journal of nursing education. 2009;48(1):17-23. [DOI:10.3928/01484834-20090101-08]
7. Pitt V, Powis D, Levett-Jones T, Hunter S. Factors influencing nursing students' academic and clinical performance and attrition: an integrative literature review. Nurse education today. 2012;32(8):13-903. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.04.011]
8. Shamsaei F, Yaghmaei S, Sadeghian E, Tapak L. Survey of stress, anxiety and depression in Undergraduate Nursing Students of Hamadan University of Medical Sciences. Journal of Nursing Education. 2018;6(3):26-31. [In Persian]
9. Najafi Kalyani M, Pourjam E, Jamshidi N, Karimi S, Najafi Kalyani V. Survey of stress, anxiety, depression and self-concept of students of Fasa University of medical sciences, 2010. Journal of Fasa University of Medical Sciences. 2013;3(3):235-40. [In Persian]
10. Mansouri A, Mokhayeri Y, Mohammadi Farrokhran E, Tavakkol Z, Fotouhi A. Sleep Quality of Students living in Dormitories in Tehran University of Medical Sciences (TUMS) in 2011. Iranian Journal of Epidemiology. 2012;8(2):71-82. [In Persian]
11. Mahdizadeh S, Salari M, EBADI A, ASLANI J, Naderi Z, Avazeh A, et al. Relationship between sleep quality and quality of life in chemical warfare victims with bronchiolitis obliterans referred to Baqiyatallah hospital of Tehran, Iran. 2011. [In Persian]
12. Paykel E. The evolution of life events research in psychiatry. Journal of Affective Disorders. 2001. [DOI:10.1016/S0165-0327(00)00174-9]
13. Mokhtaripour M GZ, Siadat A, Keivanara M. Anxiety, Depression and some of their Demographic Correlates in Students of Isfahan Medical University. Journal of Research in Behavioral Sciences. 2007;5(2):107-12. [In Persian]
14. Ghoreishi A, Aghajani A H. Sleep quality in Zanjan university medical students. Tehran University Medical Journal. 2008;66(1):61-7. [In Persian]
15. Rahnamay Namin M. Comparison of depression in students of Islamic Azad University living in Takestan, Abhar, and Bouin-Zahra dormitories (2009). The Journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2012;16(2):83-6. [In Persian]
16. Zarea AJrH-sk. Investigation of Relationship between Sleep Quality and Stress, Anxiety and Depression among Students in the Shoushtar Faculty of Medical Sciences. Jundishapur Education Development Quarterly. 2018;9(3) :197-205. [In Persian]
17. Moo-Estrella J, Pérez-Benítez H, Solís-Rodríguez F, Arankowsky-Sandoval G. Evaluation of depressive symptoms and sleep alterations in college students. Archives of medical research. 2005;36(4):8-393. [DOI:10.1016/j.arcmed.2005.03.018]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb