دوره 8، شماره 1 - ( 11-1397 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naderifarjad Z, Yousofi N, Ebadi S. Teaching Foreign Language to Down Syndrome: Case Study of An Iranian Girl. aumj 2019; 8 (1) :35-44
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-884-fa.html
نادری‌فرجاد زهرا، یوسفی نورالدین، عبادی سامان. آموزش زبان خارجی به افراد سندرم داون: مطالعه موردی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1397; 8 (1) :35-44

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-884-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه زبان وادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
2- استادیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران ، nyousofi@yahoo.com
3- دانشیار، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، ایران
چکیده:   (3980 مشاهده)
مقدمه و هدف: سندرم داون از متداول ترین اختلالات کروموزومی مادرزادی است که همیشه عقب ماندگی ذهنی را به درجات مختلف همراه دارد. یکی ازپیامدهای این سندرم، اختلالات زبانی، حافظه، یادگیری و خواندن می‌باشد. هدف کلی این مطالعه بررسی فرایند آموزش خواندن زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به دانش آموزان سندرم داون است. این مطالعه قصد ارائه راهکار های علمی و برنامه آموزشی برای این گروه افراد با نیازهای ویژه را دارد.
مواد و روش ها: رویکرد تحقیقی این مطالعه مورد پژوهی است که فهم عمیق و چند جانبه از فرد و مسائل پیچیده را در زمینه واقعی آن با استفاده از روشهای متعدد جمع آوری داده فراهم می‌کند. جمع آوری داده‌ها بوسیله مشاهده مشارکتی، تصویر برداری، یادداشت برداری از جلسات بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش توصیفی و تحلیلی صورت گرفت .
یافته‌ها: بررسی داده‌ها و آزمون‌های پس از مداخلات، حاکی از تغییرات قابل توجه در خواندن کلمات انگلیسی بود. فرد توانایی خواندن کلمات انگلیسی را به دست آورد. مداخلات فشرده و بهره برداری از نقاط قوت این افراد از جمله حافظه تصویری و روش چندحسی و همچنین کاهش فشار بر روی حافظه کوتاه مدت وشنیداری مفید است.
نتیجه‌گیری: علیرغم مشکلات ژنتیکی و شناختی و حافظه، افراد مبتلا به سندرم داون توانایی یادگیری کلمات انگلیسی و خواندن کلمات زبان دوم را دارند. نقاط قوت آنها مانند حافظه تصویری می‌تواند برای جبران کاستی‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. این مطالعه کاربرد های زیادی برای متخصصین پزشکی، مدرسین، والدین و همچنین برای تهیه و تدوین مطالب درسی دارد.
متن کامل [PDF 461 kb]   (1959 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/17 | پذیرش: 1397/12/17 | انتشار: 1397/12/17

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb