1- کارشناس ارشد آموزش پرستاری و کارشناس مسئول مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، kiarash_s_77@yahoo.com 2- مربی و عضو هیات علمی دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 3- دانشجوی دکترای آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، کرج، ایران 4- دانشجوی دکترای آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران 5- کارشناس ارشد آموزش پرستاری، بیمارستان 22 آبان، لاهیجان، ایران 6- دانشجوی کارشناسی هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، البرز کرج، ایران
چکیده: (14491 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه دگرگونی شیوه زندگی، روابط اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی سبب بروز تشویش، تهدید و نگرانی در گروه های مختلف جامعه بخصوص دانشجویان شده است. اضطراب بر کارآمدی و شکوفایی استعدادها ، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان تأثیر سوء داشته و نه تنها دست یابی به اهداف پیشرفت تحصیلی درآنها را تحقق ناپذیر میکند، بلکه حتی سبب تهدید سلامت روان دانشجویان نیز میشود. لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1390 انجام گردید. مواد و روشها: پژوهش حاضر، مطالعه مقطعی از نوع (توصیفی تحلیلی)می باشد. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز تشکیل دادند که تعداد 305 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای در مطالعه شرکت کردند و پرسشنامه 2 بخشی (بخش اول شامل سؤالات دموگرافیک و عوامل موثر بر اضطراب؛ و بخش دوم شامل پرسشنامه استاندارد شده اضطراب اسپیل برگر) را با رضایت آگاهانه تکمیل نمودند . جهت تحلیل داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان داد، 64 درصد دانشجویان مضطرب بودند. سطح اضطراب دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بطور معناداری بالاتر بود (049/0p=) ، همچنین بین سطح اضطراب و علاقمندی به رشته تحصیلی (001/0p<)، مطالعه کتب غیردرسی (007/0p=) و داشتن بیماری عمده جسمی (009/0p=) ارتباط معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه و مشاهده درصد بالای اضطراب در دانشجویان و نیز با توجه به اینکه اضطراب، رابطه تنگاتنگی با افسردگی، مشکلات تحصیلی، روابط اجتماعی و شیوه زندگی دارد؛ از اینرو برگزاری دورههای آموزشی در زمینه مهارتهای مقابلهای برای اضطراب و استرس و نیز خدمات مشاورهای و راهنمایی بیشتر برای دانشجویان توصیه میگردد.
Norouzinia R, Aghabarari M, Karimi M, Sabzmakan L, Mirkarimi M, Khorasani M. Survey of Anxiety Levels and Its Relation to Students Demographic of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2012; 1 (4) :200-206 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-69-fa.html
نوروزی نیا روح انگیز، آقابراری مریم، کریمی مهرداد، سبزمکان لیلا، میرکریمی معصومه، خراسانی محمد. بررسی سطح اضطراب و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 1 (4) :200-206