1- گروه زبان، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- کارشناس پژوهش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، n.alishiri@yahoo.com
چکیده: (4102 مشاهده)
زمینه و هدف: در محیط متلاطم و پویای کنونی، سازمانها مزیت رقابتی خود را در کسب اطلاعات نوین و دانش تخصصی میدانند و همگامی با تغییر و تحولات محیطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از مهمترین مباحث سازمانی در این محیط پویا در چارچوب اهمیت دانش سازمانی، یادگیری است. درواقع سازمان یادگیرنده همزمان با تغییرات محیطی خود را با آن تطبیق و بهرهوری خود را افزایش میدهد. یکی از ابزارهایی که باعث این امر میگردد، سیستمهای یادگیری الکترونیکی است. درواقع این سیستمها باعث میشوند که کارکنان در طول کار راهه شغلی خود بتوانند مهارت و دانش خود را بهروز نمایند. الزامات استفاده از این ابزار، سنجش آمادگی سازمان برای پیادهسازی آن است. در پژوهش حاضر به بررسی آمادگی دانشگاه علوم پزشکی البرز جهت پیادهسازی این نوع یادگیری پرداختهشده است.
روش بررسی: این پژوهش ماهیتی توصیفی داشته و از نوع تحلیل همبستگی است؛ از منظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در یک سازمان بهصورت مطالعه موردی به کمک ابزار پرسشنامه انجامگرفته است. جامعه آماری پژوهش 987 نفر از مدیران و کارکنان است و نمونه آماری برابر با 272 نفر است. جمعآوری دادهها در یک مرحله و توسط پژوهشگر انجام گرفت و پسازآن دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاکی از آن است که سازمان مذکور در حالت کلی آمادگی لازم برای توسعه این سیستمها را دارا است. برای توسعه موفق سیستم یادگیری الکترونیکی به سازمان مذکور توصیه میگردد تا در دو بعد حمایت سازمانی و مالی، سیاستها و استراتژیهای مناسبتری را پیادهسازی نماید.
نتیجهگیری: دانشگاه علوم پزشکی البرز آمادگی لازم برای پیادهسازی یادگیری الکترونیکی دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/7/10 | پذیرش: 1396/7/10 | انتشار: 1396/7/10