[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 6، شماره 2 - ( 3-1396 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 113-107 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شاخص‌های کمی آزمون‌های چندگزینه‌ای برخی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیم‌سال اول 95-94
مهران نفر ، مهدی طیبی آراسته ، لیلا ساداتی ، بهروز پورآقا
علوم پزشکی البرز ، Nafar.mehran@yahoo.com
چکیده:   (3369 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی بوده و روش‌های مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. آزمون‌های چندگزینه‌ای رایج‌ترین نوع آزمون‌ها در نظام آموزشی بوده و چنانچه به‌درستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموخته‌های آن‌ها می‌باشند.

هدف: این مطالعه باهدف تعیین شاخص‌های کمی آزمون‌های چندگزینه‌ای برخی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94 صورت گرفته است.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (cross sectional) تعداد 31 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پس از کسب اجازه‌نامه از معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه موردپژوهش قرار گرفتند بدین‌صورت که محقق نتایج آزمون‌های تحلیل‌شده توسط نرم‌افزار تحلیل آزمون مستقر در واحد EDC دانشگاه را به‌صورت بی‌نام موردبررسی قرارداد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.

نتایج: یافته‌ها نشان داد که باوجودآنکه اکثر آزمون‌ها از ضریب دشواری قابل‌قبول برخوردار بوده اما شاخص تمیز آن‌ها در حد ضعیف می‌باشد. از سوی دیگر اکثر آزمون‌ها از ضریب پایایی کمی برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان این‌گونه استدلال نمود که اکثر سؤالات مورداستفاده در آزمون‌ها نیازمند بازبینی اساسی بوده و برگزاری کارگاه‌های آشنایی با طراحی و ارزیابی آزمون به‌منظور آشنایی اساتید و ایجاد بانک سؤالات استاندارد اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

واژه‌های کلیدی: شاخص‌های کمی، آزمون‌های چندگزینه‌ای، اعضای هیئت‌علمی
متن کامل [PDF 201 kb]   (1810 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/26 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/4/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nafar M, Tayebi M, Sadati L, Pooragha B. Assay Quantitative Indicators of Multiple-Choice Tests in Some Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences and Its Relationship with Demographic Variables in the First Semester 95-94. aumj 2017; 6 (2) :107-113
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-578-fa.html

نفر مهران، طیبی آراسته مهدی، ساداتی لیلا، پورآقا بهروز. بررسی شاخص‌های کمی آزمون‌های چندگزینه‌ای برخی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیم‌سال اول 95-94. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1396; 6 (2) :107-113

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-578-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 3-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645