مقدمه:ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی بوده و روشهای مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. آزمونهای چندگزینهای رایجترین نوع آزمونها در نظام آموزشی بوده و چنانچه بهدرستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموختههای آنها میباشند.
هدف: این مطالعه باهدف تعیین شاخصهای کمی آزمونهای چندگزینهای برخی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94 صورت گرفته است.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (cross sectional) تعداد 31 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پس از کسب اجازهنامه از معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه موردپژوهش قرار گرفتند بدینصورت که محقق نتایج آزمونهای تحلیلشده توسط نرمافزار تحلیل آزمون مستقر در واحد EDC دانشگاه را بهصورت بینام موردبررسی قرارداد.بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.
نتایج:یافتهها نشان داد که باوجودآنکه اکثر آزمونها از ضریب دشواری قابلقبول برخوردار بوده اما شاخص تمیز آنها در حد ضعیف میباشد. از سوی دیگر اکثر آزمونها از ضریب پایایی کمی برخوردار بودند.
نتیجهگیری:با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش میتوان اینگونه استدلال نمود که اکثر سؤالات مورداستفاده در آزمونها نیازمند بازبینی اساسی بوده و برگزاری کارگاههای آشنایی با طراحی و ارزیابی آزمون بهمنظور آشنایی اساتید و ایجاد بانک سؤالات استاندارد اجتنابناپذیر مینماید.
Nafar M, Tayebi M, Sadati L, Pooragha B. Assay Quantitative Indicators of Multiple-Choice Tests in Some Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences and Its Relationship with Demographic Variables in the First Semester 95-94. aumj 2017; 6 (2) :107-113 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-578-fa.html
نفر مهران، طیبی آراسته مهدی، ساداتی لیلا، پورآقا بهروز. بررسی شاخصهای کمی آزمونهای چندگزینهای برخی اعضای هیئتعلمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1396; 6 (2) :107-113