دوره 6، شماره 2 - ( 3-1396 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 113-107 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nafar M, Tayebi M, Sadati L, Pooragha B. Assay Quantitative Indicators of Multiple-Choice Tests in Some Faculty Members of Alborz University of Medical Sciences and Its Relationship with Demographic Variables in the First Semester 95-94. aumj 2017; 6 (2) :107-113
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-578-fa.html
نفر مهران، طیبی آراسته مهدی، ساداتی لیلا، پورآقا بهروز. بررسی شاخص‌های کمی آزمون‌های چندگزینه‌ای برخی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیم‌سال اول 95-94. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1396; 6 (2) :107-113

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-578-fa.html


1- علوم پزشکی البرز ، Nafar.mehran@yahoo.com
2- علوم پزشکی البرز
3- گروه اتاق عمل، مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- مرکز مطالعات و تحقیقات آموزشی، استادیار، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (3726 مشاهده)

مقدمه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بخش مهمی از فرآیند آموزشی بوده و روش‌های مختلفی برای ارزشیابی علمی دانشجویان وجود دارد. آزمون‌های چندگزینه‌ای رایج‌ترین نوع آزمون‌ها در نظام آموزشی بوده و چنانچه به‌درستی طراحی شوند روش مناسبی برای سنجش آموخته‌های آن‌ها می‌باشند.

هدف: این مطالعه باهدف تعیین شاخص‌های کمی آزمون‌های چندگزینه‌ای برخی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک در نیمسال اول 95-94 صورت گرفته است.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی (cross sectional) تعداد 31 نفر از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پس از کسب اجازه‌نامه از معاونت پژوهشی و معاونت آموزشی دانشگاه موردپژوهش قرار گرفتند بدین‌صورت که محقق نتایج آزمون‌های تحلیل‌شده توسط نرم‌افزار تحلیل آزمون مستقر در واحد EDC دانشگاه را به‌صورت بی‌نام موردبررسی قرارداد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار، جداول توزیع فراوانی و آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد.

نتایج: یافته‌ها نشان داد که باوجودآنکه اکثر آزمون‌ها از ضریب دشواری قابل‌قبول برخوردار بوده اما شاخص تمیز آن‌ها در حد ضعیف می‌باشد. از سوی دیگر اکثر آزمون‌ها از ضریب پایایی کمی برخوردار بودند.

نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می‌توان این‌گونه استدلال نمود که اکثر سؤالات مورداستفاده در آزمون‌ها نیازمند بازبینی اساسی بوده و برگزاری کارگاه‌های آشنایی با طراحی و ارزیابی آزمون به‌منظور آشنایی اساتید و ایجاد بانک سؤالات استاندارد اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.

متن کامل [PDF 201 kb]   (2087 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/4/26 | پذیرش: 1396/4/26 | انتشار: 1396/4/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb