[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 5، شماره 4 - ( 8-1395 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 258-249 برگشت به فهرست نسخه ها
روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه های اجتماعی در دانشجویان رشته پزشکی سراسر کشور
زهره سهرابی ، مرجان صفری‌نژادفرد ، مصطفی قربانی ، توران بهرامی باباحیدری ، لیلی صالحی
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط (HSE)،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (3771 مشاهده)

زمینه و هدف: شبکه­های اجتماعی نقش مهمی را در برنامه­های آموزشی ایفا می­کنند این مطالعه با هدف اعتبارسنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی انجام گرفت.

مواد ورو ش‌ها: این مطالعه روان‌سنجی مشتمل بر119 نمونه از دانشکده­های پزشکی سراسر کشور بود. ابزار اولیه 8 سئوالی با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس شد. روند اعتبار سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص انجام گرفت. روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به وسیله روش آزمون بازآزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرارگرفت.

یافته‌ها: در مقیاس اولیه 8 سئوالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای 5/1  و شاخص محتوی بالای 62/0 و نسبت روایی بالای 7/0 حفظ شد.

براساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 8 سئوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، سه عامل ارتباطات در یادگیری، یادگیری بازتابی، یادگیری تعاملی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش بینی 69.416% از تغییرات کل مقیاس بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در این زمینه در دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی مورد استفاده قرارگیرد.


 

واژه‌های کلیدی: روایی، پایایی، روان‌سنجی، شبکه‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 312 kb]   (1388 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار: 1395/10/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Safarinezhad Fard M, Qorbani M, Bahrami Baba Heydari T, Salehi L. Psychometric the Scale of Attitudes Toward Learning with Social Media in Medical Students in Iran. aumj 2016; 5 (4) :249-258
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-509-fa.html

سهرابی زهره، صفری‌نژادفرد مرجان، قربانی مصطفی، بهرامی باباحیدری توران، صالحی لیلی. روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه های اجتماعی در دانشجویان رشته پزشکی سراسر کشور . نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1395; 5 (4) :249-258

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-509-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 4 - ( 8-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645