دوره ۵، شماره ۴ - ( ۸-۱۳۹۵ )                   جلد ۵ شماره ۴ صفحات ۲۵۸-۲۴۹ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sohrabi Z, Safarinezhad Fard M, Qorbani M, Bahrami Baba Heydari T, Salehi L. Psychometric the Scale of Attitudes Toward Learning with Social Media in Medical Students in Iran. aumj 2016; 5 (4) :249-258
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-509-fa.html
سهرابی زهره، صفری‌نژادفرد مرجان، قربانی مصطفی، بهرامی باباحیدری توران، صالحی لیلی. روان‌سنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه های اجتماعی در دانشجویان رشته پزشکی سراسر کشور . نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. ۱۳۹۵; ۵ (۴) :۲۴۹-۲۵۸

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-۱-۵۰۹-fa.html


۱- عضوهیات‌علمی گروه آموزش پزشکی،، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
۲- دانش‌آموخته آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
۳- عضو هیات‌علمی گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
۴- عضو هیات‌علمی گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
۵- گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط (HSE)،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (۴۱۳۲ مشاهده)

زمینه و هدف: شبکه­های اجتماعی نقش مهمی را در برنامه­های آموزشی ایفا می­کنند این مطالعه با هدف اعتبارسنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی انجام گرفت.

مواد ورو ش‌ها: این مطالعه روان‌سنجی مشتمل بر119 نمونه از دانشکده­های پزشکی سراسر کشور بود. ابزار اولیه 8 سئوالی با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس شد. روند اعتبار سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص انجام گرفت. روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به وسیله روش آزمون بازآزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرارگرفت.

یافته‌ها: در مقیاس اولیه 8 سئوالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای 5/1  و شاخص محتوی بالای 62/0 و نسبت روایی بالای 7/0 حفظ شد.

براساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 8 سئوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، سه عامل ارتباطات در یادگیری، یادگیری بازتابی، یادگیری تعاملی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش بینی 69.416% از تغییرات کل مقیاس بود.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق شبکه­های اجتماعی است. این نتایج می‌تواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در این زمینه در دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی مورد استفاده قرارگیرد.


 

متن کامل [PDF 312 kb]   (۱۵۶۸ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/10/26 | پذیرش: 1395/10/26 | انتشار: 1395/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb