گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط (HSE)،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده: (3771 مشاهده)
زمینه و هدف: شبکههای اجتماعی نقش مهمی را در برنامههای آموزشی ایفا میکنند این مطالعه با هدف اعتبارسنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکههای اجتماعی انجام گرفت.
مواد ورو شها: این مطالعه روانسنجی مشتمل بر119 نمونه از دانشکدههای پزشکی سراسر کشور بود. ابزار اولیه 8 سئوالی با مقیاس لیکرت از مطالعات قبلی اقتباس شد. روند اعتبار سنجی مقیاس، شامل بررسی ضریب تأثیر، شاخص روایی محتوی، نسبت روایی محتوی با قضاوت 10 متخصص انجام گرفت. روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفت. پایایی درونی ابزار با ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید و به وسیله روش آزمون بازآزمون پایایی ثبات ابزار مورد ارزیابی قرارگرفت.
یافتهها: در مقیاس اولیه 8 سئوالی بر اساس شاخص ضریب تأثیر بالای 5/1 و شاخص محتوی بالای 62/0 و نسبت روایی بالای 7/0 حفظ شد.
براساس تحلیل عاملی اکتشافی نیز تمامی این 8 سئوال در ابزار باقی ماندند. با در نظر گرفتن ارزش ویژه بالای 1 برای هر عامل، سه عامل ارتباطات در یادگیری، یادگیری بازتابی، یادگیری تعاملی استخراج شد. این مقیاس قادر به پیش بینی 69.416% از تغییرات کل مقیاس بود.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار نگرش به آموزش از طریق شبکههای اجتماعی است. این نتایج میتواند جهت سنجش نگرش دانشجویان در این زمینه در دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی مورد استفاده قرارگیرد.
Sohrabi Z, Safarinezhad Fard M, Qorbani M, Bahrami Baba Heydari T, Salehi L. Psychometric the Scale of Attitudes Toward Learning with Social Media in Medical Students in Iran. aumj 2016; 5 (4) :249-258 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-509-fa.html
سهرابی زهره، صفرینژادفرد مرجان، قربانی مصطفی، بهرامی باباحیدری توران، صالحی لیلی. روانسنجی مقیاس نگرش به آموزش از طریق شبکه های اجتماعی در دانشجویان رشته پزشکی سراسر کشور . نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1395; 5 (4) :249-258