[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 4 - ( 8-1394 ) ::
جلد 4 شماره 4 صفحات 248-254 برگشت به فهرست نسخه ها
آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می‌تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز
فاطمه کردلو، کوروش کبیر، حمیداله بهادر، طیبه دهقان‌نیری
استادیار، پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Kabir.kourosh@yahoo.com
چکیده:   (4001 مشاهده)

مقدمه: شیوع اختلالات روانی و بار بیماری ناشی از آن در دنیا به عنوان یکی از چالش​های نظام سلامت مطرح است و ارائه خدمت به افراد دچار اختلالات روانی نیازمند نیروی انسانی کافی و مناسب است. انگ اختلالات روانی علاوه بر تأثیر جدی بر بیماران و خانواده‌های آنان مانعی برای ارائه خدمات به بیماران محسوب می‌شود و از این رو ارایه دهندگان خدمات سلامت لازم است علاوه بر دانش و مهارت، نگرش مناسبی نیز در مورد اختلالات روانی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گذراندن دروس پرستاری مرتبط با اختلالات روانی بر تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به انگ اختلالات روانی دردانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.

روش‌ها: مطالعه به صورت شبه تجربی با طرح قبل و بعد انجام شد. تعداد 197 نفر دانشجوی پرستاری که یکی از دروس مرتبط با بهداشت روان را داشتند وارد مطالعه شدند و قبل از شروع ترم و مجدداً پس از پایان برنامه درسی از نظر انگ اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش انگ از پرسشنامه ویرایش شده فارسی (OMSHC) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون، آزمون تی جفتی استفاده شد.

نتایج: گذراندن هیچ یک از دروس مورد مطالعه، نگرش دانشجویان پرستاری شرکت کننده را به صورت معنی‌داری بهبود نداد. نمره نگرش دانشجویان بر حسب جنسیت(035/0> p) و نیز وضعیت تاهل دانشجویان (006/0> p) تفاوت مشاهده شد. همچنین بین سن و نمره نگرش یک رابطه خطی معکوس و ضعیف(22/0- , r =003/0> p) وجود داشت.

نتیجهگیری: گذراندن دروس بهداشت روان به صورت فعلی نمی تواند نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به بیماران اختلالات روانی را بهبود دهد و لازم است تغییرات لازم در طراحی دروس و نحوه ارایه آن برای حصول نتایج مطلوبتردر نظر گرفته شود.

واژه‌های کلیدی: انگ، بیمار روانی، دانشجوی پرستاری، برنامه درسی
متن کامل [PDF 620 kb]   (960 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/18 | پذیرش: 1394/11/18 | انتشار: 1394/11/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordlou F, Kabir K, Bahador H, Dehghan nayeri T. Could Nursing Educational Courses Change the Attitudes of Students to Mental Disorders stigma? A Quasi- Experimental Study in Alborz University of Medical Sciences. aumj. 2015; 4 (4) :248-254
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-380-fa.html

کردلو فاطمه، کبیر کوروش، بهادر حمیداله، دهقان‌نیری طیبه. آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می‌تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (4) :248-254

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-380-fa.html



دوره 4، شماره 4 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269