دوره 4، شماره 4 - ( 8-1394 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 254-248 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kordlou F, Kabir K, Bahador H, Dehghan nayeri T. Could Nursing Educational Courses Change the Attitudes of Students to Mental Disorders stigma? A Quasi- Experimental Study in Alborz University of Medical Sciences. aumj 2015; 4 (4) :248-254
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-380-fa.html
کردلو فاطمه، کبیر کوروش، بهادر حمیداله، دهقان‌نیری طیبه. آیا دروس آموزشی بهداشت روان رشته پرستاری می‌تواند نگرش دانشجویان را نسبت به انگ اختلالات روانی تغییر دهد؟ نتایج یک بررسی نیمه تجربی در دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (4) :248-254

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-380-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- استادیار، پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Kabir.kourosh@yahoo.com
3- استادیار، متخصص بیماری‌های عفونی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (6224 مشاهده)

مقدمه: شیوع اختلالات روانی و بار بیماری ناشی از آن در دنیا به عنوان یکی از چالش​های نظام سلامت مطرح است و ارائه خدمت به افراد دچار اختلالات روانی نیازمند نیروی انسانی کافی و مناسب است. انگ اختلالات روانی علاوه بر تأثیر جدی بر بیماران و خانواده‌های آنان مانعی برای ارائه خدمات به بیماران محسوب می‌شود و از این رو ارایه دهندگان خدمات سلامت لازم است علاوه بر دانش و مهارت، نگرش مناسبی نیز در مورد اختلالات روانی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر گذراندن دروس پرستاری مرتبط با اختلالات روانی بر تغییر نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به انگ اختلالات روانی دردانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شد.

روش‌ها: مطالعه به صورت شبه تجربی با طرح قبل و بعد انجام شد. تعداد 197 نفر دانشجوی پرستاری که یکی از دروس مرتبط با بهداشت روان را داشتند وارد مطالعه شدند و قبل از شروع ترم و مجدداً پس از پایان برنامه درسی از نظر انگ اختلالات روانی مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش انگ از پرسشنامه ویرایش شده فارسی (OMSHC) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون، آزمون تی جفتی استفاده شد.

نتایج: گذراندن هیچ یک از دروس مورد مطالعه، نگرش دانشجویان پرستاری شرکت کننده را به صورت معنی‌داری بهبود نداد. نمره نگرش دانشجویان بر حسب جنسیت(035/0> p) و نیز وضعیت تاهل دانشجویان (006/0> p) تفاوت مشاهده شد. همچنین بین سن و نمره نگرش یک رابطه خطی معکوس و ضعیف(22/0- , r =003/0> p) وجود داشت.

نتیجهگیری: گذراندن دروس بهداشت روان به صورت فعلی نمی تواند نگرش دانشجویان پرستاری نسبت به بیماران اختلالات روانی را بهبود دهد و لازم است تغییرات لازم در طراحی دروس و نحوه ارایه آن برای حصول نتایج مطلوبتردر نظر گرفته شود.

متن کامل [PDF 620 kb]   (1720 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/18 | پذیرش: 1394/11/18 | انتشار: 1394/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb