دوره 4، شماره 4 - ( 8-1394 )                   جلد 4 شماره 4 صفحات 247-237 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noroozi F, Tahmasebi R, Noroozi A. The Effect of Education about Preventive Behaviors of Urinary Infection Based on Health Belief Model by Attending and Non- Attending Educational Programs in Pregnant Women. aumj 2015; 4 (4) :237-247
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-379-fa.html
نوروزی فرزانه، طهماسبی رحیم، نوروزی آزیتا. بررسی تاثیر آموزش رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی به دو شیوه حضوری و غیر حضوری در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (4) :237-247

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-379-fa.html


1- کارشناسی ارشد گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- دانشیار گروه آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
3- دانشیار گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ،بوشهر، ایران ، azitanoroozi@yahoo.com
چکیده:   (5219 مشاهده)

مقدمه: عفونت ادراری دومین عارضه طبی شایع در بارداری بوده و عوارض مادری و جنینی به همراه دارد. لذا هدف از مطالعه اخیر مقایسه تاثیر آموزش به دو روش حضوری و غیر حضوری در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد.

مواد و روش‌ها: در این کارآزمایی بالینی، 140 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در دو گروه (هر گروه 70 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه آموزش حضوری 2 جلسه آموزش 5/1 ساعته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به فاصله 1 هفته برگزار شد. گروه آموزش غیرحضوری تنها کتابچه تنظیم شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را دریافت نمودند. اطلاعات مربوط به آگاهی، سازه­های الگو و عملکرد از طریق پرسشنامه محقق ساخته قبل از مداخله، 1 هفته و سپس 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. جواب آزمایشات ادراری قبل و سه ماه بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، داده­ها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ها: قبل از انجام مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، رفتار پیشگیری کننده از عفونت ادراری و کلیه سازه­های الگو در هر دو گروه یکسان بود. پس از انجام مداخله در گروه آموزش حضوری میانگین­ سازه های حساسیت، شدت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی داری پیدا کرده بود (001/0p≤). در گروه آموزش غیر حضوری، نمره آگاهی و سازه های حساسیت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی دار داشت. بعد از مداخله بین دو گروه  از نظر سازه های حساسیت، موانع، خودکارآمدی، آگاهی و رفتار پیشگیری‌کننده تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0 p≤).

نتیجه‌گیری: با توجه به تغییرات سازه­های الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد در هر دو گروه بعد از آموزش می­توان جهت آموزش مسائل دوران بارداری با توجه به مشکلات زنان باردار جهت مراجعه به درمانگاه، از طریق تنظیم کتابچه‌هایی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی به زنان باردار آموزش داد.

متن کامل [PDF 886 kb]   (2148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/11/18 | پذیرش: 1394/11/18 | انتشار: 1394/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb