مقدمه: عفونت ادراری دومین عارضه طبی شایع در بارداری بوده و عوارض مادری و جنینی به همراه دارد. لذا هدف از مطالعه اخیر مقایسه تاثیر آموزش به دو روش حضوری و غیر حضوری در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان باردار بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می باشد.
مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی، 140 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهر در دو گروه (هر گروه 70 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه آموزش حضوری 2 جلسه آموزش 5/1 ساعته بر اساس سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی به فاصله 1 هفته برگزار شد. گروه آموزش غیرحضوری تنها کتابچه تنظیم شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی را دریافت نمودند. اطلاعات مربوط به آگاهی، سازههای الگو و عملکرد از طریق پرسشنامه محقق ساخته قبل از مداخله، 1 هفته و سپس 3 ماه بعد از آموزش جمع آوری شد. جواب آزمایشات ادراری قبل و سه ماه بعد از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع آوری اطلاعات، دادهها توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 با استفاده از آزمونهای مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: قبل از انجام مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی، رفتار پیشگیری کننده از عفونت ادراری و کلیه سازههای الگو در هر دو گروه یکسان بود. پس از انجام مداخله در گروه آموزش حضوری میانگین سازه های حساسیت، شدت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی داری پیدا کرده بود (001/0p≤). در گروه آموزش غیر حضوری، نمره آگاهی و سازه های حساسیت، فواید و خودکارآمدی درک شده افزایش و سازه موانع درک شده کاهش معنی دار داشت. بعد از مداخله بین دو گروه از نظر سازه های حساسیت، موانع، خودکارآمدی، آگاهی و رفتار پیشگیریکننده تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0 p≤).
نتیجهگیری: با توجه به تغییرات سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی، آگاهی و عملکرد در هر دو گروه بعد از آموزش میتوان جهت آموزش مسائل دوران بارداری با توجه به مشکلات زنان باردار جهت مراجعه به درمانگاه، از طریق تنظیم کتابچههایی بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی به زنان باردار آموزش داد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |