Payahoo L, Alipoor B, Baghdadchi J. Assessment of Medical Science Students‘ Knowledge Regarding the Role of Nutrition in Prevention or Incidence of Cancer in Tabriz University. aumj 2012; 1 (2) :100-108
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-35-fa.html
پیاهو لاله، علیپور بیتاله، بغدادچی جلیل. بررسی سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط با نقش تغذیه و سرطان. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 1 (2) :100-108
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-35-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- استادیار علوم تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، alipoorb@tbzmed.ac.ir
3- دانشیار علوم تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (11837 مشاهده)
زمینه و هدف: سرطان، بیماری مزمنی است که شیوع آن، طی سالهای اخیر رو به رشد است. عوامل مختلف وارثتی و محیطی در بروز آن نقش دارند. از بین عوامل محیطی میتوان به تعادل انرژی و عادات غذایی اشاره کرد. تغذیه بدلیل دارا بودن عوامل محافظ و مضر، نقش مهمی را به ترتیب در پیشگیری یا بروز سرطان ایفا میکند. هدف مطالعه حاضر، بررسی سطح آگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ارتباط با نقش تغذیه و سرطان بود. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 565 (219 مرد و 346 زن)، دانشجوی ترم آخر دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت. پرسشنامهای که شامل سوالاتی در ارتباط با ویژگیهای دموگرافیکی دانشجویان و بررسی میزان آگاهی آنها بود، توسط دانشجویان تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها توسط روشهای آماری توصیفی و به صورت فراوانی و درصد ارائه شد و برای بررسی ارتباط بین دانش تغذیهای با متغیرهای دموگرافیکی از ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد. یافتهها: 4/13%از دانشجویان آگاهی کم، 41% آگاهی متوسط، و 6/45% آگاهی بالایی داشتند. ارتباط بین متغیرهای رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی، گذراندن واحد درسی تغذیه در طول تحصیل و منبع کسب دانش تغذیهای با میزان دانش تغذیهای دانشجویان معنیدار و جنس و سن معنیدار نبود. نتیجهگیری: عوامل تغذیهای نقش مهمی در بروز سرطان دارند و آگاهی افراد در این زمینه، نقش مهمی دارد. در این مطالعه، دانشجویان علوم پزشکی بهعنوان گروه مرتبط با سلامتی عمومی، از آگاهی کافی برخوردار نبوده و لذا استفاده از روشهای آموزشی مناسب برای ارتقای آگاهی آنها، میتواند راهکار مناسبی باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1391/6/5 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/1