دوره 4، شماره 3 - ( 5-1394 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 183-176 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdollahi E, Farshi S, Hajian Motlaq N, Abdollahi S. Patient Satisfaction in the Emergency Department of Savodjbolaq Hospitals. aumj 2015; 4 (3) :176-183
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-332-fa.html
عبدالهی عشرت، فرشی سوسن، حاجیان مطلق ناصر، عبدالهی سهیلا. بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌های شهرستان ساوجبلاغ. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (3) :176-183

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-332-fa.html


1- کارشناس بهداشت عمومی، شبکه بهداشت و درمان ساوجبلاغ، البرز، ایران ، a_abdollahi@yahoo.com
2- دستیار پزشکی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- روانپزشک،بیمارستان شهید باهنر کرج، البرز، ایران
4- کارشناس پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (5921 مشاهده)
مقدمه: رضایت بیمار یکی از ابعاد کیفیت مراقبت را تشکیل می‌دهد و هدف نهایی از مطالعات رضایتمندی بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و ارتقای مستمر مراکز بیمارستانی و اعتلای بهداشت و درمان کشور است. به همین منظور رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان‌های هشتگرد و نظرآباد توسط پرسشنامه‌ای که شامل مشخصات دموگرافیک بیمار و سؤالاتی در مورد پذیرش، خدمات پزشکان، خدمات پرستاری، تجهیزات و دارو و فضای فیزیکی بود، سنجیده شد. مواد و روش ها: نمونه گیری به صورت Consecutive در مراجعین به بیمارستان‌ها در روزهای متوالی در تمام طول شیفت کاری بیست و چهار ساعته (صبح، عصر، شب) تا زمان تکمیل نمونه لازم انجام شد. میزان رضایت در چهار گروه خدمات پذیرش، خدمات پرستاران، خدمات پزشک و فضای فیزیکی بیمارستان با امتیاز دهی به سؤالات پرسشنامه در هر قسمت سنجیده شد و سپس به سه دسته رضایت مطلوب، نسبی، و عدم رضایت تقسیم شد. در ضمن رضایتمندی بصورت متغیر کیفی دو حالته (رضایت و عدم رضایت) در مدل رگرسیون لجستیک وارد شده و ارتباط آن با متغیرهای دموگرافیک سنجیده شد. یافته ها: بیماران از قسمت پذیرش و فضای فیزیکی بیمارستان رضایت نسبی و از خدمات پرستاران و پزشکان رضایت مطلوب داشتند. در مدل رگرسیون لجستیک رضایتمندی با تمایل به مراجعه مجدد ارتباط معناداری (OR= 1/81 CI 95% 1/10– 3/06) داشت، ارتباط رضایتمندی با مدت زمان انتظار جهت ویزیت پزشک نیز معنادار (OR= 0/34 CI 95% 0/22– 0/74) بود، در حالیکه ارتباط میزان رضایتمندی با سن، جنس، زمان مراجعه، و شیفت کاری معنادار بدست نیامد. این ارتباط با میزان تحصیلات نیز معنادار بود (OR= 0/77 CI 95% 0/621– 0/974). در مورد فضای فیزیکی بیمارستان، پزشک و پذیرش اختلاف دو بیمارستان معنادار بود (05/0P<). به‌طوری که میزان رضایت در بیمارستان هشتگرد بیشتر از بیمارستان نظرآباد بود ولی رضایت از پرستاران در دو بیمارستان اختلاف معناداری نداشت. نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که زمان انتظار جهت ویزیت بیمار توسط پزشک فاکتور مهم در میزان رضایتمندی بیماران است، لذا مطالعات وسیعتر با متدولوژی دقیق تر جهت بررسی این مهم پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 258 kb]   (3440 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/7/18 | پذیرش: 1394/7/18 | انتشار: 1394/7/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb