دوره 1، شماره 2 - ( 1-1391 )                   جلد 1 شماره 2 صفحات 92-85 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Mehri A. Application of the Transtheoretical Model to Predict Exercise Activities in the Students of Islamic Azad University of Sabzevar. aumj 2012; 1 (2) :85-92
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-33-fa.html
محمدی مریم، مهری علی. بررسی عوامل مؤثر بر فعالیت‌های ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار بر اساس مدل فرانظریه‌ای. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1391; 1 (2) :85-92

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-33-fa.html


1- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
2- دانشجوی دکترای تخصصی آموزش و ارتقای سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، hadimehri1386@gmail.com
چکیده:   (9519 مشاهده)
زمینه و هدف: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت حدود85-60% بالغین در کشورهای مختلف از تحرک کافی برای بهبود سلامت برخوردار نیستند. به منظور برنامه ریزی جهت ارتقای فعالیت‌های ورزشی باید علل آن شناسایی شود. این مطالعه با هدف تعیین عوامل مؤثر برفعالیت‌های ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد سبزوار بر اساس مدل فرانظریه‌ای انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی تعداد 234 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استانداردی که روایی و پایایی آن به ترتیب با پانل خبرگان و آزمون آلفا کرونباخ (95-83%=αN=30,) مورد تأیید قرار گرفت استفاده گردید. جهت تجزیه وتحلیل داده‌ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، آنالیز واریانس و آنالیز مسیر مبتنی بر رگرسیون در نرم افزار آماریSPSS16 استفاده گردید. نتایج: میانگین سنی جامعه مورد بررسی8/3±5/22 سال بود. در توزیع مراحل رفتار ورزشی، 3/36% در مرحله پیش تفکر، 6/25% در مرحله تفکر، 9/18% در مرحله آمادگی، 5/10% در مرحله عمل و 7/8% در مرحله نگهداری قرار داشتند. طبق نتایج، اختلاف معناداری بین سازه‌های مدل فرانظری بر حسب جنس (05/0>p) و مراحل تغییر (01/0p<) مشاهده گردید. همچنین نتایج نشان داد که خودکارآمدی (399/0=β) و متغیرهای رفتاری تغییر (350/0=β)، مهم‌ترین عوامل مؤثر بر فعالیت ورزشی در دانشجویان مورد مطالعه می‌باشند. بحث و نتیجه‌گیری: از آن‌جایی که بیش از نیمی از افراد تحت مطالعه در مراحل قبل از عمل (فعالیت ورزشی) قرار داشتندو نتایج نشان داد که مهم‌ترین متغیرهای تعیین کننده رفتار ورزشی در این مطالعه مربوط به فرایندهای رفتاری و خودکارآمدی بود، لذا پیشنهاد می‌شود سیاستها و برنامه هایی جهت تقویت این عوامل به منظور ارتقای فعالیت‌های ورزشی در دانشجویان در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: مدل فرانظری، ورزش، دانشجویان
متن کامل [PDF 240 kb]   (2223 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/5 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb