Avary H, Najafi Parizi G, Kabir K, Sadati L, Kohan M, Rahimzadeh Kivi M. Factors A Effecting Students Academic Achievement in the Alborz Medical Sciences Faculty of Medicine in 2012-2013. aumj 2015; 4 (3) :150-156
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-329-fa.html
آوری حمیرا، نجفی پاریزی غلامعلی، کبیر کوروش، ساداتی لیلا، کهن محمود، رحیم زاده کیوی میترا. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرزدر سال 1392. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1394; 4 (3) :150-156
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-329-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- استادیار گروه دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
3- استادیار گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
4- مربی گروه اتاق عمل، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- مربی گروه اتاق عمل ،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
6- استادیار گروه آمارزیستی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Rahimi_1351@yahoo.com
چکیده: (7613 مشاهده)
هدف: پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحت تاثیر عوامل متعددی بوده و شناسایی این عوامل در بهبود پیشرفت تحصیلی ضروری به نظر میرسد. این مطالعه به منظور بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده پیرا پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1392 انجام گرفت. روشها: این پژوهش، یک مطالعه توصیفی -تحلیلی که به صورت مقطعی انجام شد. تعداد188 دانشجو براساس تمایل خود و با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج در مطالعه شرکت کردند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی( GHQ-28) پرسشنامه پژوهشگر ساخته که دارای 5 بخش تهیه شده بود که شامل عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی میباشد اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و به کمک آمارههای توصیفی و آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و کروسکال والیس مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتند. یافتهها: از 188 داوطلب شرکت کننده در این مطالعه، 117نفر زن (2/62%)، 71نفر مرد (8/37%)،91 نفر در رشته هوشبری (4/48%) و بقیه رشته اتاق عمل، 162نفر (2/86%) کارشناسی پیوسته و بقیه در مقطع کارشناسی ناپیوسته مشغول به تحصیل بودند. میانگین (انحراف معیار) سنی (56/7 )45/22، میانگین (انحراف معیار) معدل (28/1)21/17بود. 85 نفراز دانشجویان 21/46% از سلامت عمومی خوب، 35/42% از سلامت عمومی متوسط و 44/9%از سلامت عمومی پایین برخوردار بودند. میانگین (انحراف معیار) نمره سلامت عمومی داوطلبین (31/10 ) 00/22 بود. سن، مقطع تحصیلی، رضایت از وضعیت اقتصادی، انتخاب دوست از بین همکلاسیها و حضور مرتب در دروس عملی به عنوان مهمترین عوامل تاثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی بودند. نتیجهگیری: پیشرفت تحصیلی دانشجویان مستلزم عوامل مختلفی میباشد که با شناسایی این عوامل میتوان درپیشبرد اهداف آموزشی گام موثرتری برداشت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1394/7/18 | پذیرش: 1394/7/18 | انتشار: 1394/7/18