دوره 3، شماره 4 - ( 9-1393 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 238-229 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Mazloomi Mahmoodabadi S, Shojaeizadeh D, Barkhordari A, Kaveh M, Saki A. The Study of Role of Transactional Model Constructs in Yazd Teachers of Primary School by Using of Structural Equation Model. aumj 2014; 3 (4) :229-238
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-256-fa.html
محمدی مریم، مظلومی محمودآباد سید سعید، شجاعی زاده داود، برخورداری ابوالفضل، کاوه محمد حسین، حسینی فاطمه و همکاران.. بررسی رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1393; 3 (4) :229-238

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-256-fa.html


1- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ایران ، M_Mohammadimm@yahoo.com
2- گروه آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، ایران
3- گروه آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
4- گروه آموزش بهداشت ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
5- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
چکیده:   (6030 مشاهده)
مقدمه: از آنجا که الگوی فراعملی یکی از جامع‌ترین مدل‌هایی است که جهت کاهش استرس و ایجاد رفتارهای مناسب به‌کار می‌رود. در این مطالعه با رجوع به الگوی فراعملی اثر هر کدام از متغیرهای این الگو و ضریب تأثیر آنها مورد بررسی قرار گرفته است. لذا این پژوهش با هدف بررسی بکارگیری رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری در تحلیل تأثیر متغیرهای مدل فراعملی در استرس معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی می‌باشد. نمونه‌گیری با روش طبقه‌بندی شده، انجام شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استرس ادراک شده و جهت سنجش سازه‌های مدل فراعملی از پرسشنامه که بر این اساس تهیه شده استفاده گردیدکه روایی آن با نظر متخصصین و 85/0 CVR= و پایایی آن با 87/0 =α تأیید شد. نرم‌افزار SPSS15 و LISREL8.8 برای تجزیه و تحلیل به کار رفت. یافته‌ها: در این پژوهش 200 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر یزد با میانگین سنی69/5±70/41 سال شرکت نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد اثر استرس بر ارزیابی ثانویه 87/0- و بر ارزیابی اولیه 84/0می باشد. همچنین بین استرس بر ارزیابی ثانویه و بین ارزیابی اولیه بر تلاش‌های مقابله اثر معکوسی وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج به‌دست آمده اعتبار و برازندگی مناسب مدل تأیید می‌شود، چرا که مقدار 0329/0= RMSEA و نسبت کای دو به درجه آزادی 83/3 بوده که بین 5-2 قرار گرفته است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه هریک از سازه‌های این مدل تأثیر معناداری در استرس و بهبود عوامل مرتبط با آن از خود نشان دادند لذا پیشنهاد می‌شود سیاست‌ها و برنامه‌هایی جهت تقویت این عوامل به منظور کنار آمدن بهتر با استرس در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 373 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/12/5 | پذیرش: 1393/12/5 | انتشار: 1393/12/5

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb