دوره 1، شماره 1 - ( 11-1390 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 22-13 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delgoshaei B, Asefpour-Vakilian M, Meleki M, Nasiripour A. Change management in Iranian hospitals: social factors model. aumj 2012; 1 (1) :13-22
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-24-fa.html
دلگشایی بهرام، آصف‌پور وکیلیان مهناز، ملکی محمدرضا، نصیری‌پور امیراشکان. مدیریت تغییر در بیمارستان‌های ایران: الگوی عوامل اجتماعی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1390; 1 (1) :13-22

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-24-fa.html


1- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران
2- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، vakilian20@gmail.com
3- گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (14511 مشاهده)
زمینه و هدف: تغییرات مداوم در محیط پیچیده مراقبت سلامت، چالش مهمی برای مدیران بیمارستان به‌حساب می‌آید. هدف از این پژوهش طراحی الگویی برای تسهیل اجرای برنامه‏های مدیریت تغییر در بیمارستان‏های ایران بوده است. مواد و روش‌ها: پژوهش از نوع مطالعه توصیفی و تطبیقی است. داده‌های پژوهش از منابع علمی کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی به‌دست آمد. الگوی مدیریت تغییر لوین، پژوهش در عمل، کاتر، اکرمان اندرسون، پروسی، کیلمن، بیر، پیوستار و گلیچر بررسی گردید. ابعاد مشترک تئوری‌ها شناسایی و در جدول تطبیقی قرار گرفت. از طریق مصاحبه، نظرات 15 نفر از مدیران با تجربه بیمارستان‌ها کسب شد. سپس با استفاده از روش دلفی به نظرخواهی صاحب نظران گذاشته و طی چند مرحله نظرخواهی اجماع نظر حاصل و الگوی نهایی تدوین گردید. یافته‌ها: الگو‌های منتخب نشان داد که عوامل اجتماعی موثر بر تغییر به ارتباطات اثربخش، توجه به جو و فرهنگ سازمانی و رهبری/ مدیریت اقتضایی نیاز دارد. مدیران بیمارستان در مصاحبه، علاوه بر عوامل مطرح شده در الگوهای مدیریت تغییر، به ارتباطات ضعیف، آمادگی کم بیمارستان برای تغییر و جو بی اعتمادی نسبت به اجرای تغییر ، و سبک وظیفه گرا درمدیران اشاره نموده‌اند. نتیجه‌گیری: بر اساس الگوی تدوین شده در پژوهش حاضر، ارتباطات اثربخش، آمادگی کارکنان، رهبری/مدیریت اقتضایی بیمارستان می‌تواند به اجرای موفقیت آمیز تغییر در بیمارستان منجر گردد.
متن کامل [PDF 292 kb]   (2812 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1391/6/3 | پذیرش: 1396/6/1 | انتشار: 1396/6/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb