قاسمپور عبداله، رمضانی ولی اله، کلهری عاطفه. مقایسه راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و بهنجار. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1393; 3 (3) :153-160
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-238-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیتاله آملی، مازندران، ایران ، a_gh_1985@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مشاوره، آموزش و پرورش شهرستان آمل، مازندران، ایران
3- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (8397 مشاهده)
مقدمه: راهبردهای تنظیم هیجانی از عوامل تأثیرگذار در اختلالات رفتار ایذایی هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان پسر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و بهنجار شهرستان آمل بود. مواد و روشها: روش پژوهش از نوع علی- مقایسهای و جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهرستان آمل بودند. نمونه پژوهش شامل 36 نفر (18 نفر دارای نافرمانی مقابله ای و 18 نفر بهنجار) بود که با روش نمونه-گیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان Achenbach (YSR) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجانی Garnefski & Kraaij استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج: میانگین سنی نوجوانان با نافرمانی مقابلهای 51/0±16/15 و بهنجار 67/0±11/15 سال بود. نتایج نشان داد که نوجوانان با اختلال نافرمانی مقابلهای از راهبردهای تنظیم هیجان منفی و نوجوانان بدون نافرمانی مقابلهای از راهبردهای تنظیم هیجان مثبت بیشتری استفاده میکنند. نتیجه گیری: این نتایج اهمیت کارکرد راهبردهای تنظیم هیجانی مثبت و منفی در ابتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای را در نوجوانان برجسته کرده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/10/23 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/10/23