دوره 3، شماره 3 - ( 5-1393 )                   جلد 3 شماره 3 صفحات 140-133 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri M, Moradi A, Hasani J, Ghaffari A. Prevalence of Alexithymia and Its Association with Demographic Variables in Students. aumj 2014; 3 (3) :133-140
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-236-fa.html
منصوری محمود، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، غفاری آذر. شیوع ناگویی‌خلقی و رابطه آن با متغیرهای جمعیت شناختی در میان دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1393; 3 (3) :133-140

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-236-fa.html


1- کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، کارشناس بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج، ایران ، mansouri.psychology@gmail.com
2- استاد روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران (پردیس کرج)،کرج، ایران
3- استادیار روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران (پردیس کرج)،کرج،ایران
4- کارشناس روان‌شناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی تهران (پردیس کرج)،کرج، ایران
چکیده:   (6378 مشاهده)
زمینه و هدف: توانمندی هیجانی، روبرو شدن افراد با چالش‌های زندگی را آسان‌تر کرده و سطح سلامت روان آن‌ها را بهبود می‌بخشد. پژوهش حاضر باهدف تعیین شیوع ناگویی‌خلقی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی انجام گرفت. مواد و روش‌ها: نمونه مورد پژوهش شامل 571 دانشجوی (202 پسر و 369 دختر) 18 تا 25 سال مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی تهران (پردیس کرج) بود که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب و مقیاس ناگویی خلقی تورنتو (TAS-20) و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ را تکمیل کردند. یافته‌های پژوهش به کمک شاخص‌های توصیفی، آزمون t نمونه‌های مستقل و آزمون همبستگی پیرسون مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: شیوع ناگویی خلقی 1/15درصد (پسرها 3/17 درصد، دخترها 8/13 درصد) بود. نتایج نشان داد که ناگویی خلقی با جنس مذکر، زبان و دست برتری رابطه دارد. در سه عامل مقیاس ناگویی خلقی تورنتو، پسران نمرات بالاتری در عامل تفکر معطوف به بیرون (externally oriented thinking) نسبت به دختران داشتند، اما تفاوت جنسیتی در عامل‌های مشکل در تشخیص احساس‌ها (difficulty in identifying feelings) و مشکل در توصیف احساس‌ها (difficulty in describing feelings) وجود نداشت. نتیجه‌گیری: بر اساس این نتایج جنسیت مذکر، دوزبانگی و راست‌دستی تعیین‌کننده‌های مهمی جهت ابتلا به ناگویی خلقی در میان دانشجویان است.
متن کامل [PDF 291 kb]   (1925 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/10/23 | پذیرش: 1393/10/23 | انتشار: 1393/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb