Karimpour-Azar P, Mirjood S, Shapouri S. Study of Effective Factors in Evoking Study Motivation Among the Student of Health and Paramedical Faculties of Alborz University of Medical Sciences, 2012. aumj 2014; 3 (2) :103-108
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-199-fa.html
کریمپور آذر پروانه، میرجود سید حسین، شاپوری سودابه. بررسی عوامل موثر در ایجاد انگیزه مطالعاتی در دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1391. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1393; 3 (2) :103-108
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-199-fa.html
1- کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع رسانی ، pkarimpour@yahoo.com
2- دکترای تخصصی کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، ایران
چکیده: (5735 مشاهده)
مقدمه و هدف: مطالعه بعنوان یک فرایند فردی وگروهی نیازمند انگیزه وتمایل خاص است. ایجاد انگیزه برای مطالعه دردانشجویان امری ضروری است و باید در این مورد گامهای موثری برداشت. پژوهش حاضر با هدف تعیین عوامل موثر در ایجاد انگیزه مطالعاتی در دانشجویان، از طریق مطالعه نظرات دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1391 انجام شده است. مواد و روش ها: روش تحقیق پیمایشی – توصیفی است. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری داده ها، جمع آوری شده است. جامعه آماری شامل 241 دانشجو از دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز بود که برای جمع آوری دادهها از کل جامعه آماری به روش سرشماری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از فنون و روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی به کمک نرم افزارآماری SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج آزمون فرضیههای پژوهش حاکی از آن است که بین انگیزه مطالعاتی دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی البرز با رشته تحصیلی و سال تحصیلی آنان رابطه معنا داری وجود دارد، در صورتی که بین انگیزه مطالعاتی دانشجویان با محل مطالعه درسی و وضعیت تحصیلی آنان رابطه معنا داری مشاهده نشد. نتیجهگیری: عواملی همچون رشته تحصیلی، نقش خانواده، نقش اساتید، عوامل محیطی و لوازم و تجهیزات آموزشی دانشگاهها در ایجاد انگیزه به مطالعه نقش بسیار موثری دارند. امروزه نقش اینترنت، سایتهای علمی و تکنولوژی آموزشی در امر یادگیری اجتناب ناپذیر میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/1 | پذیرش: 1393/6/1 | انتشار: 1393/6/1