Allah Moradian M J, MirKhalili S A A. Criticism of William Glaser's view on parents' controlling behaviors on children and the impact of these behaviors on mental health from the perspective of Islam. aumj 2025; 14 (3) :291-300
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1774-fa.html
الله مرادیان محمدجعفر، میرخلیلی سید علی اصغر. نقد و بررسی دیدگاه ویلیام گلاسر در رفتارهای کنترلگرانه والدین بر فرزندان و تأثیر این رفتارها بر سلامت روانی از نگاه اسلام. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1404; 14 (3) :291-300
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1774-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، s.mirkhalili@abzums.ac.ir
چکیده: (120 مشاهده)
مقدمه: یکی از مباحث مهم در زمینه کنترل و ایجاد حس مسئولیتپذیری، میزان مجاز استفاده از رفتار کنترلگرانه است که باعث اختلاف دیدگاه روانشناسان غربی و مسلمان در این زمینه گردیده است. درحالیکه فردی، همچون گلاسر، بر کنترل درونی جهت انتخاب رفتار تأکید دارد، اما اسلام دیدگاه متفاوتی در زمینه کنترل و مسئولیتپذیری فردی دارد. هدف این پژوهش کیفیت کنترل بیرونی بهخصوص کنترل والدین بر فرزندان و تأثیر آن بر سلامت روانی خانواده است و به دنبال پاسخ به این سؤالات است که ریشه اصلی اختلالات روانی در دیدگاه گلاسر چیست؟ حدود و میزان استفاده از رفتارهای کنترلگرانه به چه کیفیتی است؟ از منظر اسلام چه انتقاداتی بر دیدگاه گلاسر وارد است؟
روش کار: برای پاسخ به این سؤالات، سعی شده است از تحلیل مفهومی و نظری کنترلِ درونی و بیرونی گلاسر و بررسی مفاهیم قرآنی و روایی که در این باره وارد شده است، استفاده گردد.
یافتهها: درحالیکه گلاسر معتقد است برای ایجاد رابطه خوب باید به طور مطلق از رفتارهایی مانند انتقاد، شکایت، سرزنش، غرولند، تهدید، تنبیه، باج دست برداشت و باید بهجای آنها از مذاکره، گوشکردن، دوستی، احترام و صمیمیت بهره برد تا رابطه پررنگتر و بهتر شود، اما آموزههای اسلامی رفتارهای جایگزین را کافی نمیداند و استفاده از برخی از این رفتارهای کنترلگرانه را بهصورت خاص و حداقلی میپذیرد.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق نشان داد که گلاسر، سلامت روان و رضایتمندی حاصل از روابط بینفردی سالم را در عدم استفاده از رفتارهای کنترلگرانه تحلیل و تبیین کرده و معتقد است کنترل درونی و رضایت از نیازهای اساسی اساس سلامت روان است، اما در آموزههای اسلامی بر خلاف نظر گلاسر، حفظ رابطه به این معنا نیست که به طور مطلق نمیتوان از رفتارهای کنترلگرانه استفاده کرد، بلکه در مواردی کنترل بیرونی بهصورت محدود و مشروط لازم و ضروری است و در عین توجه به مسئولیتپذیری فردی، به کنترل بیرونی نیز همچون قوانین الهی و مسئله امربهمعروف و نهیازمنکر توجه دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی کاربردی |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1402/11/10 | پذیرش: 1403/12/23 | انتشار: 1404/3/5