دوره 13، شماره 2 - ( بهار 1403 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 98-89 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri S, Bahrami Babaheidari T, Hajfiroozabadi M. The Role of Self-Esteem Dimensions in the Academic Performance of Medical Sciences Students. aumj 2024; 13 (2) :89-98
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1683-fa.html
امیری سیامک، بهرامی باباحیدری توران، حاج فیروزآبادی مرجان. نقش ابعاد عزت نفس در عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1403; 13 (2) :89-98

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1683-fa.html


1- استادیار، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
2- مربی، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
چکیده:   (1089 مشاهده)
مقدمه: عزت نفس یکی از مولفه های مهم در حفظ سلامت روانی و جسمی است. افراد با عزت نفس بالاتر، انعطاف پذیرتر و قادربه پذیرش نقاط قوت و ضعف خود هستند. نتایج مطالعات نشان داده است که افزایش عزت نفس باعث افزایش اعتماد به نفس و کارایی در دانشجویان می گردد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ابعاد مختلف عزت نفس و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.
روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی- همبستگی در بین 704 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1399 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک جمع آوری گردید. نمونه ها به روش تصادفی و طبقه بندی شده و متناسب با تعداد دانشجویان در هر رشته انتخاب شدند. عملکرد تحصیلی دانشجویان با استفاده از میانگین معدل ترم های گذشته به روش خودگزارشی بدست آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار عزت نفس در بعد عمومی (4/1)18/24، بعد اجتماعی (1/79)5/03، بعد خانوادگی (2/15) 5/7 و بعد تحصیلی (1/67)5/65 بود. همچنین بین عملکرد تحصیلی دانشجویان و عزت نفس دانشجویان در بعد عمومی (0/01> p، 0/12=r )، بعد اجتماعی(0/01> p ، 0/14=r )، بعد خانوادگی(0/01> p، 0/2=r ) و بعد تحصیلی(0/01> p، 0/34=r ) آنها ارتباط معنی داری وجود داشت. نتایج رگرسیون خطی چندگانه نیز نشان داد که بعد عزت نفس تحصیلی بیشترین تاثیر را بر روی عملکرد تحصیلی داشت به طوری که با ثابت بودن بقیه متغیرها به طور متوسط با افزایش یک واحد در نمره عزت نفس تحصیلی عملکرد تحصیلی 37 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
نتیجه گیری: بیشترین همبستگی بین بعد عزت نفس تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان وجود داشت. پیشنهاد می گردد جهت بهبود عملکرد آموزشی دانشجویان، مدرسین در کلاس درس و محیط های بالینی توجه بیشتری به بعد عزت نفس داشته باشند.
متن کامل [PDF 301 kb]   (450 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/4/14 | پذیرش: 1402/7/9 | انتشار: 1403/3/12

فهرست منابع
1. Talib N, Sansgiry SS. Determinants of Academic Performance of University Students. Pak J Psychol Res 2012;27(2).
2. Tamannaifar M. R., Gandomi Z. Correlation between achievement motivation and academic achievement in university students. Educ Strateg Med Sci 2011;4(1): 15-9.
3. Oducado RMF. Academic Performance and the Role of Self-directed Learning, Self-esteem, and Grit among Nursing Students. Jendela Nursing Journal 2021;5(1): 1-9. [DOI:10.31983/jnj.v5i1.6634]
4. Raskauskas J, Rubiano S, Offen I, Wayland AK. Do social self-efficacy and self-esteem moderate the relationship between peer victimization and academic performance? Social Psychology of Education 2015;18(2): 297-314. [DOI:10.1007/s11218-015-9292-z]
5. Abdulghani AH, Almelhem M, Basmaih G, et al. Does self-esteem lead to high achievement of the science college's students? A study from the six health science colleges. Saudi J Biol Sci 2020;27(2): 636-42. [DOI:10.1016/j.sjbs.2019.11.026]
6. Cheema GK, Bhardwaj M. Study of Selfesteem and Academic Achievement in Relation to Home Environment among Adolescents. Eur J Mol Clin Med 2021;8(1):1978-87.
7. Sohail N. Stress and academic performance among medical students. J Coll Physicians Surg Pak 2013;23(1): 67-71.
8. Jirdehi MM, Asgari F, Tabari R, Leyli EK. Study the relationship between medical sciences students' self-esteem and academic achievement of Guilan university of medical sciences. J Educ Health Promot 2018;7: 52. [DOI:10.4103/jehp.jehp_136_17]
9. Huang L, Thai J, Zhong Y, et al. The positive association between empathy and self-esteem in Chinese medical students: a multi-institutional study. Front Psychol 2019;10:1921. [DOI:10.3389/fpsyg.2019.01921]
10. Ilhan N, Sukut O, Akhan LU, Batmaz M. The effect of nurse education on the self-esteem and assertiveness of nursing students: A four-year longitudinal study. Nurse Educ Today 2016;39: 72-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.12.026]
11. Noronha L, Monteiro M, Pinto N. A study on the self esteem and academic performance among the students. International Journal of Health Sciences and Pharmacy 2018;2 (1). [DOI:10.47992/IJHSP.2581.6411.0021]
12. Zeigler-Hill V, Li H, Masri J, et al. Self-esteem instability and academic outcomes in American and Chinese college students. Journal of Research in Personality 2013;47(5): 455-63. [DOI:10.1016/j.jrp.2013.03.010]
13. Jirdehi MM, Asgari F, Tabari R, Leyli EK. Study the relationship between medical sciences students' self-esteem and academic achievement of Guilan university of medical sciences. Journal of education and health promotion 2018;7: 52-. [DOI:10.4103/jehp.jehp_136_17]
14. Effiom B, Bassey B. Test Anxiety, Self Esteem and Academic Performance Among Secondary School Students in Cross River State. 2018;4: 18-27.
15. Masa'Deh R, AlAzzam M, Al-Dweik G, et al. Academic performance and socio-demographic characteristics of students: Assessing moderation effect of self-esteem. International Journal of School & Educational Psychology 2021;9(4): 318-25. [DOI:10.1080/21683603.2021.1901811]
16. Booth MZ, Gerard JM. Self-esteem and academic achievement: a comparative study of adolescent students in England and the United States. Compare 2011;41(5): 629-48. [DOI:10.1080/03057925.2011.566688]
17. Flouri E. Parental interest in children's education, children's self-esteem and locus of control, and later educational attainment: twenty-six year follow-up of the 1970 British Birth Cohort. Br J Educ Psychol 2006;76(Pt 1): 41-55. [DOI:10.1348/000709905X52508]
18. Alva C, Manuel L. Self-Esteem, Study Habits and Academic Performance among University Students. Journal of Educational Psychology-Propósitos Y Representaciones 2017;5(1): 101-27.
19. Kokenes B. A factor analytic study of the Coopersmith Self-Esteem Inventory. Adolescence 1978;13(49): 149.
20. Phalsafinezhat A. The effect of self-esteem in Behavioral compatibility of students in the classroom with 12 to 18 years. Qum: University of Tarbiatmoalem 1994.
21. Biabanghard E. Methods of self esteem in children and adolescents. Tehran: Parents and teachers association publication 2004.
22. Khalid MA, Abiodullah M, Tanveer A, Mahmood T. Development and Validation of Self-Esteem Scale Adapted for Chinese and Pakistani Adolescents. Open Journal of Social Sciences 2023;11(4): 239-60. [DOI:10.4236/jss.2023.114018]
23. Radid M, Lotfi S, Akoul M. Effects of academic results on the perception of competence and self-esteem in students' training. Global Journal of Guidance and Counseling in Schools: Current Perspectives 2020;10(1): 12-22. [DOI:10.18844/gjgc.v10i1.4874]
24. Daraei M. An investigation of the relationship between depression and self-esteem with academic performance. Yafteh 2018;19(5): 117-26.
25. Hosseini SN, Mirzaei Alavijeh M, Karami Matin B, et al. Locus of Control or Self-Esteem; Which One is the Best Predictor of Academic Achievement in Iranian College Students. Iran J Psychiatry Behav Sci 2016;10(1): e2602. [DOI:10.17795/ijpbs-2602]
26. Manafi D, Movahhed H, Hejazi Y. Analyzing the Role of Self-Esteem Dimensions in Student's Achievement Motivation (A Case of M.Sc. Students of Agriculture in Tehran University). Int J Agric Manag 2016;6(3): 319-25.
27. Correlating F. Correlating Self-Esteem and Academic Outcome. Psychology and Behavioral Science International Journal 2018;8(2). [DOI:10.19080/PBSIJ.2018.08.555733]
28. Zare N, Daneshpajooh F, Amini M, et al. The Relationship between Self-esteem, General Health and
29. Academic Achievement in Students of Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2007;7(1): 59-67. [in Persian].
30. Colquhoun L, Bourne P. Self-Esteem and Academic Performance of 4^(th) Graders in two Elementary Schools in Kingston and St. Andrew, Jamaica. Asian Journal of Business Management 2012;4(1): 36-57.
31. Farid MF, Akhtar M. Self-esteem of secondary school students in Pakistan. Middle East J Sci Res 2013;14(10): 1325-30.
32. Arshad M, Zaidi SMIH, Mahmood K. Self-Esteem & Academic Performance among University Students. Journal of Education and Practice 2015;6(1): 156-62.
33. Casuso-Holgado MJ, Cuesta-Vargas AI, Moreno-Morales N, et al. The association between academic engagement and achievement in health sciences students. BMC Med Educ 2013;13(1): 33. [DOI:10.1186/1472-6920-13-33]
34. Lam KKL, Zhou M. Examining the relationship between grit and academic achievement within K-12 and higher education: A systematic review. Psychology in the Schools 2019;56(10): 1654-86. [DOI:10.1002/pits.22302]
35. Al-Mutawah MA, Fateel MJ. Students' Achievement in Math and Science: How Grit and Attitudes Influence? International Education Studies 2018;11(2): 97-105. [DOI:10.5539/ies.v11n2p97]
36. Thapa A, Cohen J, Guffey S, Higgins-D'Alessandro A. A Review of School Climate Research. Review of Educational Research 2013;83(3): 357-85. [DOI:10.3102/0034654313483907]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb