دوره 12، شماره 1 - ( زمستان 1401 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 34-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodi A, Mashayekh M, Zam F, Shahnazari M, Peymani J. The effectiveness of group play therapy with cognitive-behavioral approach on anxiety and social skills of deaf students. aumj 2022; 12 (1) :23-34
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1620-fa.html
محمودی احمد، مشایخ مریم، زم فاطمه، شاه‌نظری مهدی، پیمانی جاوید. اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناشنوا. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1401; 12 (1) :23-34

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1620-fa.html


1- دانشجوی مقطع دکتری رشته روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
چکیده:   (1507 مشاهده)
زمینه و هدف: کودک آسیب‌دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می‌تواند به مسائل اجتماعی و رفتاری منجر شود. از این رو هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری بر اضطراب و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناشنوا است.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در استان البرز بود. تعداد دانش‌آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 30 دانش‌آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس‌های اضطراب کودکان اسپنس و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی و رفتاری گرشام و الیوت برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان می‌دهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (p<0/05). همچنین یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که مهارت‌های اجتماعی کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری، روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان ناشنوا می‌باشد. ایجاد زمینه‌های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می‌رسد.
 
متن کامل [PDF 328 kb]   (826 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/8/2 | پذیرش: 1401/8/10 | انتشار: 1401/8/10

فهرست منابع
1. Stevenson J, Pimperton H, Kreppner J, Worsfold S, Terlektsi E, Kennedy C. Emotional and behaviour difficulties in teenagers with permanent childhood hearing loss. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2017;101:186-95. [DOI:10.1016/j.ijporl.2017.07.031]
2. Zaidman-Zait A, Most T, Tarrasch R, Haddad-eid E, Brand D. The impact of childhood hearing loss on the family: Mothers' and fathers' stress and coping resources. Journal of deaf studies and deaf education. 2016;21(1):23-33. [DOI:10.1093/deafed/env038]
3. Lawyer G. Deaf education and deaf culture: Lessons from Latin America. JSTOR; 2018. [DOI:10.1353/aad.2018.0006]
4. Nikkhooo F, Hassanzadeh S, Afrooz G. Early hearing, language, and attachment based interventions for deaf children under age of two. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation. 2018;7(1):57-68.
5. Shin H-Y, Hwang H-J. Mental health of the people with hearing impairment in Korea: A population-based cross-sectional study. Korean journal of family medicine. 2017;38(2):57. [DOI:10.4082/kjfm.2017.38.2.57]
6. Rahmanian M, Mohtarami S, Dehestani M. The effect of cognitive rehabilitation training on improving anxiety symptoms in children. 2018.
7. Shokri Mirhosseini H, Alizade H, Fasrrokhi N. The impact of Coping Cat program on symptoms reduction in children with anxiety disorders. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;5(2):1-13.
8. Zeinali S, Poursharifi H, Babapour J, Mahmood Aliloo M, Khanjani Z. The relationship between cognitive bias, anxiety sensitivity and maternal beliefs and anxiety in children: the mediating role of coping strategies. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2020;7(3):53-66. [DOI:10.52547/jcmh.7.3.6]
9. Khanjani Z, Peyamannia B, Hashemi T. Prediction of quality of interaction mother-child with anxiety disorders in children According to cultural characteristics of Iranian mothers. The Journal of New Thoughts on Education. 2016;12(2):239-60.
10. Hassanzadeh S, Amraei K. Designing of Social Skills Training Program for the mothers of Deaf Children: An assessment of its effects on Behavior Problems of Cochlear Implanted Deaf Adolescent. Journal of Applied Psychological Research. 2019;10(1):63-72.
11. Deming DJ. The growing importance of social skills in the labor market. The Quarterly Journal of Economics. 2017 Nov 1;132(4):1593-640. [DOI:10.1093/qje/qjx022]
12. Slade MK, Warne RT. A meta-analysis of the effectiveness of trauma-focused cognitive-behavioral therapy and play therapy for child victims of abuse. Journal of young investigators. 2016;30(6). [DOI:10.22186/jyi.30.4.36-43]
13. Mohammad Ismail E. Play therapy, theories, methods and clinical applications. fourth edition ed. Tehran: Danjeh; 2019.
14. Kwon YJ, Lee K. Group child-centered play therapy for school-aged North Korean refugee children. International Journal of Play Therapy. 2018;27(4):256. [DOI:10.1037/pla0000077]
15. Mohammadinia N, Fatemi F-S, Nasiri M, Pirnia B. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Play Therapy on Anxiety and Academic Achievement among Children with LD. International Journal of Applied Behavioral Sciences. 2018;5(1):41-8.
16. Zhang A, Jia Y, Wang J. Applying Play Therapy in Mental Health Services at Primary School. InSHS Web of Conferences 2019 (Vol. 60, p. 01008). EDP Sciences. [DOI:10.1051/shsconf/20196001008]
17. Tonsuwan PT, N. effectts group play therapy on social skills in elementary school students. Thailand: Chulalongkorn University; 2019.
18. Ashori M, Yazdanipour M. Investigation of the effictiveness of group play therapy training with cognitive-behavioral approach on the social skills of students with intellectual disability. Archives of Rehabilitation. 2018;19(3):262-75. [DOI:10.32598/rj.19.3.262]
19. Shahrakipour Z. The effectiveness of group play therapy based on cognitive-behavioral approach on behavioral disorders in primary school children. . Iran: University of Sistan & Baluchestan; 2017.
20. Ghodousi N, Sajedi F, Mirzaie H, Rezasoltani P. The effectiveness of cognitive-behavioral play therapy on externalizing behavior problems among street and working children. Iranian Rehabilitation Journal. 2017;15(4):359-66. [DOI:10.29252/nrip.irj.15.4.359]
21. Swan KL, Kaff M, Haas S. Effectiveness of Group Play Therapy on Problematic Behaviors and Symptoms of Anxiety of Preschool Children. The Journal for Specialists in Group Work. 2019;44(2):82-98. [DOI:10.1080/01933922.2019.1599478]
22. Reardon T, Spence SH, Hesse J, Shakir A, Creswell C. Identifying children with anxiety disorders using brief versions of the Spence Children's Anxiety Scale for children, parents, and teachers. Psychological assessment. 2018;30(10):1342. [DOI:10.1037/pas0000570]
23. Mousavian M. The effect of play therapy on increasing social skills of deaf children. Iran: Islamic Azad University; 2014.
24. Caduson Heidi GaS, Charles. 101 More Favorite Play Therapy Techniques. Third edition ed. Tehran: Danjeh; 2017.
25. Hassani L. Effectiveness of Group play therapy with cognitive-behavioral approach on social skills and moral intelligence. Iran: Islamic Azad University; 2017.
26. Sarvari M. Comparison of the effectiveness of group cognitive-behavioral play therapy and reflection therapy on reducing aggression in Unaccompanied and badly cared for children Iran: Mashhad Ferdowsi University; 2015.
27. Najafi M, Sarpolaki B. Effectiveness of play therapy on elementary School student's aggression and spelling disorder. Psychology of Exceptional Individuals. 2016;6(21):101-17.
28. Shepherd TD. Development of Social Skills for Students with Autism (Doctoral dissertation, Northcentral University).

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb