دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 62-53 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi K, Farhadbeigi P, Ganji N, Karimi N, Mahmoodi Z. The relationship of Resilient Skill Education on Psychological Well-being and Self-Efficacy of Female Heads of Households The relationship of Resilient Skill Education on Psychological Well-being and Self-Efficacy of Female Heads of Households. aumj 2021; 11 (1) :53-62
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1451-fa.html
صالحی کتایون، فرهاد بیگی پروانه، گنجی نیما، کریمی نگار، محمودی زهره. تاثیر مهارت‌های تاب‌آوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار: مطالعه نیمه تجربی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 11 (1) :53-62

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1451-fa.html


1- مربی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز ،کرج ، ایران
2- مربی پژوهش جهاد دانشگاهی واحد البرز ، البرز ؛ ایران
3- مربی پژوهش، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- مربی پژوهش ،جهاد دانشگاهی واحد البرز، البرز، ایران
5- دانشیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج ، ایران ، zohrehmahmoodi2011@gmail.com
چکیده:   (1997 مشاهده)
زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در معرض انواع آسیب های روانی،اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین  مهارت‌های تاب‌آوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روان‌شناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه بصورت نیمه تجربی از نوع  سری  زمانی منقطع(Interrupted time-series Design)  برروی  34 زن سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز تسهیل گری و توسعه محلی حاشیه شهر کرج  1399 انجام شد. افرادی که  نمره تاب آوری آنها طبق پرسشنامه 50 و کمتر بود وارد مطالعه شده و از آنها  خواسته شد تا پرسشنامه خودکارآمدی، بهزیستی روان‌شناختی و  مقیاس تاب‌آوری را تکمیل نمایند. این مطالعه در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه هفته بعد از مداخله    انجام شد و در هر سه مرحله  اطلاعات هرفرد با خودش مورد مقایسه قرار گرفت.  براساس برنامه آموزش تاب‌آوری هندرسون و میلستین (1996) ‌، 8 جلسه  75 دقیقه ای برای همه افراد ارائه شد. پس از جمع آوری داده‌ها‌، اطلاعات  با استفاده از نرم‌افزارSPSS،  ویرایش 21 مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: براساس نتایج میانگین سنی شرکت کنندگان  81/6 ± 91/37 و نمره تاب آوری 05/5 ±  26 /47بود. نتیجه آزمون Repeated measures test بیانگر  تاثیر مداخله در طول زمان  در میانگین نمرات  خودکارآمدی  و بهزیستی روانشناختی (p<001/0) می‌باشد. و براساس نتایج میزان تاثیر برنامه آموزشی تاب آوری بر خودکارآمدی 6/69 %   و بر بهزیستی روانشناختی  6/52% بوده است.
بحث و نتیجه گیری: برنامه های آموزشی تاب‌آوری با توانایی رشد قابلیت های عاطفی، رشد معنویت در افراد و ایجاد حس امیدواری و خوش‌بینی در زندگی، می‌تواند در بهبود سلامت روان و خودکارآمدی افراد موثرباشد.
 
متن کامل [PDF 1039 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb