Salehi K, Farhadbeigi P, Ganji N, Karimi N, Mahmoodi Z. The relationship of Resilient Skill Education on
Psychological Well-being and Self-Efficacy of Female
Heads of Households
The relationship of Resilient Skill Education on
Psychological Well-being and Self-Efficacy of Female
Heads of Households. aumj 2021; 11 (1) :53-62
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1451-fa.html
صالحی کتایون، فرهاد بیگی پروانه، گنجی نیما، کریمی نگار، محمودی زهره. تاثیر مهارتهای تابآوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روان شناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار: مطالعه نیمه تجربی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 11 (1) :53-62
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1451-fa.html
1- مربی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز ،کرج ، ایران
2- مربی پژوهش جهاد دانشگاهی واحد البرز ، البرز ؛ ایران
3- مربی پژوهش، جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- مربی پژوهش ،جهاد دانشگاهی واحد البرز، البرز، ایران
5- دانشیار مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ،دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج ، ایران ، zohrehmahmoodi2011@gmail.com
چکیده: (1997 مشاهده)
زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار به عنوان قشر آسیب پذیر جامعه در معرض انواع آسیب های روانی،اجتماعی و اقتصادی قرار دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مهارتهای تابآوری بر اساس مدل هندرسون و میلستون با بهزیستی روانشناختی و خودکارآمدی زنان سرپرست خانوار انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه بصورت نیمه تجربی از نوع سری زمانی منقطع(Interrupted time-series Design) برروی 34 زن سرپرست خانوار مراجعه کننده به مراکز تسهیل گری و توسعه محلی حاشیه شهر کرج 1399 انجام شد. افرادی که نمره تاب آوری آنها طبق پرسشنامه 50 و کمتر بود وارد مطالعه شده و از آنها خواسته شد تا پرسشنامه خودکارآمدی، بهزیستی روانشناختی و مقیاس تابآوری را تکمیل نمایند. این مطالعه در سه مرحله قبل، بلافاصله بعد و سه هفته بعد از مداخله انجام شد و در هر سه مرحله اطلاعات هرفرد با خودش مورد مقایسه قرار گرفت. براساس برنامه آموزش تابآوری هندرسون و میلستین (1996) ، 8 جلسه 75 دقیقه ای برای همه افراد ارائه شد. پس از جمع آوری دادهها، اطلاعات با استفاده از نرمافزارSPSS، ویرایش 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: براساس نتایج میانگین سنی شرکت کنندگان 81/6 ± 91/37 و نمره تاب آوری 05/5 ± 26 /47بود. نتیجه آزمون Repeated measures test بیانگر تاثیر مداخله در طول زمان در میانگین نمرات خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (p<001/0) میباشد. و براساس نتایج میزان تاثیر برنامه آموزشی تاب آوری بر خودکارآمدی 6/69 % و بر بهزیستی روانشناختی 6/52% بوده است.
بحث و نتیجه گیری: برنامه های آموزشی تابآوری با توانایی رشد قابلیت های عاطفی، رشد معنویت در افراد و ایجاد حس امیدواری و خوشبینی در زندگی، میتواند در بهبود سلامت روان و خودکارآمدی افراد موثرباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10