[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 23-15 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان زنان نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی
فرشته پویان ، مهناز اکبری کامرانی ، میترا رحیم زاده ، سارا اسمعیل زاده ساعیه
دانشیار بهداشت باروری،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،کرج،ایران ، Esmaelzadeh1360@gmail.com
چکیده:   (491 مشاهده)
مقدمه: تولد  نوزاد نارس  احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران افزایش می‌دهد ،مهمترین نیاز والدین نوزادانی  که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی می‌باشد. این مطالعه باهدف بررسی آموزش با رویکرد رواندرمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان مادران نخست زا دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه  صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک  مطالعه مداخله ای  تصادفی شده بود که به صورت موازی بر روی 92مادر نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کمالی صورت گرفت. روش نمونه گیری به صورت در دسترس  و نمونه‌ها به وسیله بلوک اعداد تصادفی چهارتایی  در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. افراد گروه مداخله علاوه بر مراقبتهای روتین 3جلسه مشاوره رواندرمانی بین فردی، دریافت کردند. ابزار گرد آوری اطلاعات دراین مطالعه پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود.
یافته‌ها: هیچگونه تفاوت آماری معنی داری بین مشخصات دموگرافیک در گروه کنترل و مداخله وجود نداشت. نتایج آنالیز واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد متغیر استرس والدی در طول زمان تغییر معنی­دار داشته است (000/0p=) و بین دو گروه نیز اختلاف معنی­داری مشاهده می­شود(000/0p=).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان  و همچنین  کوتاه وکم هزینه بودن این برنامه  و امکان آموزش آن توسط ماما‌هاو پرسنل درمانی، پیشنهاد ترکیب این برنامه آموزشی با مداخلات روتین به مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: روان درمانی بین فردی، افسردگی پس از زایمان، بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان، مادران نخست زا
متن کامل [PDF 981 kb]   (137 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouyan F, Akbari Kamrani M, Rahimzadeh M, Esmaelzadeh–Saeieh S. Education Based on Interpersonal Psychotherapy on Postpartum Depression in Mothers of Infants Admitted to Neonatal Intensive Care Unit.. aumj. 2021; 11 (1) :15-23
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1447-fa.html

پویان فرشته، اکبری کامرانی مهناز، رحیم زاده میترا، اسمعیل زاده ساعیه سارا. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان زنان نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 11 (1) :23-15

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1447-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414