دوره 11، شماره 1 - ( زمستان 1400 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 23-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pouyan F, Akbari Kamrani M, Rahimzadeh M, Esmaelzadeh–Saeieh S. Education Based on Interpersonal Psychotherapy on Postpartum Depression in Mothers of Infants Admitted to Neonatal Intensive Care Unit.. aumj 2021; 11 (1) :15-23
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1447-fa.html
پویان فرشته، اکبری کامرانی مهناز، رحیم زاده میترا، اسمعیل زاده ساعیه سارا. بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان زنان نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبت ویژه: یک کارآزمایی بالینی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 11 (1) :15-23

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1447-fa.html


1- دانشجوی کمیته تحقیقات، کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی‌، دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج ،ایران
2- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،دانشگاه علوم پزشکی البرز،کرج،ایران
3- دانشیار بهداشت باروری،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت،کرج،ایران ، Esmaelzadeh1360@gmail.com
چکیده:   (1809 مشاهده)
مقدمه: تولد  نوزاد نارس  احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را در مادران افزایش می‌دهد ،مهمترین نیاز والدین نوزادانی  که در بخش مراقبت ویژه بستری می‌شوند، نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی می‌باشد. این مطالعه باهدف بررسی آموزش با رویکرد رواندرمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان مادران نخست زا دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه  صورت گرفت.
مواد و روش‌ها: این پژوهش یک  مطالعه مداخله ای  تصادفی شده بود که به صورت موازی بر روی 92مادر نخست زا دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان کمالی صورت گرفت. روش نمونه گیری به صورت در دسترس  و نمونه‌ها به وسیله بلوک اعداد تصادفی چهارتایی  در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. افراد گروه مداخله علاوه بر مراقبتهای روتین 3جلسه مشاوره رواندرمانی بین فردی، دریافت کردند. ابزار گرد آوری اطلاعات دراین مطالعه پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ بود.
یافته‌ها: هیچگونه تفاوت آماری معنی داری بین مشخصات دموگرافیک در گروه کنترل و مداخله وجود نداشت. نتایج آنالیز واریانس با اندازه­گیری مکرر نشان داد متغیر استرس والدی در طول زمان تغییر معنی­دار داشته است (000/0p=) و بین دو گروه نیز اختلاف معنی­داری مشاهده می­شود(000/0p=).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر روان درمانی بین فردی بر افسردگی پس از زایمان  و همچنین  کوتاه وکم هزینه بودن این برنامه  و امکان آموزش آن توسط ماما‌هاو پرسنل درمانی، پیشنهاد ترکیب این برنامه آموزشی با مداخلات روتین به مادران دارای نوزاد بستری در بخش مراقبتهای ویژه می‌شود.
متن کامل [PDF 981 kb]   (694 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/22 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb