Arabi S, Danesh E, Kakavand A, Saliminia A, Amirghafari M. Efficacy of Parent Management Training on Reducing Symptoms of External Disturbances in Children with Attention Deficit/Hyperactivity. aumj 2013; 2 (3) :139-146
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-141-fa.html
عربی سمیه، دانش عصمت، کاکاوند علیرضا، سلیمینیا علیرضا، امیرغفاری مریم. اثربخشی آموزش مدیریت والدین برکاهش علائم اختلالهای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/ بیش فعالی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1392; 2 (3) :139-146
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-141-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج،ایران ، somayeh.arabi30@yahoo.com
2- دکترای روانشناسی بالینی، دانشیار دانشگاه آزاداسلامی واحدکرج،کرج ، ایران
3- دکترای روانشناسی بالینی، استادیار دانشگاه بین المللی قزوین،قزوین، ایران
4- متخصص بیهوشی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
5- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،دانشگاه آزاداسلامی واحد تنکابن، تنکابن ،ایران
چکیده: (9686 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثر بخشی برنامه گروهی" آموزش مدیریت والدین "بر کاهش نشانههای حاصل از اختلالهای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/بیشفعالی بود. روش: نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون،پس آزمون،گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود.جامعه آماری،کلیه والدین کودکان دچار این اختلال در استان البرز بودند که به درمانگاه اختلالات کودکی ونوجوانی دکتر مریم دلیلی از سال 1389 مراجعه میکردند و دارای پرونده بودند.از میان آنها 30 کودک 3تا 10ساله و والدین آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از رعایت معیارهای ورود پژوهش به دو گروه 15 نفری همتا تقسیم شدند. ابزار پژوهش،پرسشنامه ارزشیابی رفتاری راتر 1964 بود که در مرحله پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری در هر دو گروه اجرا شد. برنامه گروهی آموزش مدیریت والدین بارکلی 1987، در 9 جلسه 1 ساعته، هفتهای یکبار به والدین گروه آزمایش ارائه شد و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تحلیل شد. یافتهها : یافتهها نشان داد آموزش مدیریت والدین، نشانههای اختلالهای رفتاری و نشانههای بیرونی شده، از جمله پرخاشگری، تکانشگری، بیش فعالی و اضطراب کودکان دچار نقص توجه/ بیش فعالی را در مقایسه با گروه گواه و پیش آزمون به طور معناداری کاهش داده است. نتیجهگیری: آموزش مدیریت والدین را میتوان به عنوان روش مؤثری در درمان نشانههای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/بیش فعالی بهکار برد و از این روش همراه با سایر روشهای درمانی نظیر دارودرمانی، رفتار درمانی و جز آن که در مورد خود کودکان اجرا میشود، سود جست.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/19 | پذیرش: 1392/12/19 | انتشار: 1392/12/19