کارشناس ارشد روان شناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج،ایران ، somayeh.arabi30@yahoo.com
چکیده: (9263 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش تعیین میزان اثر بخشی برنامه گروهی" آموزش مدیریت والدین "بر کاهش نشانههای حاصل از اختلالهای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/بیشفعالی بود. روش: نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون،پس آزمون،گروه گواه و پیگیری 2 ماهه بود.جامعه آماری،کلیه والدین کودکان دچار این اختلال در استان البرز بودند که به درمانگاه اختلالات کودکی ونوجوانی دکتر مریم دلیلی از سال 1389 مراجعه میکردند و دارای پرونده بودند.از میان آنها 30 کودک 3تا 10ساله و والدین آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از رعایت معیارهای ورود پژوهش به دو گروه 15 نفری همتا تقسیم شدند. ابزار پژوهش،پرسشنامه ارزشیابی رفتاری راتر 1964 بود که در مرحله پیش آزمون،پس آزمون و پیگیری در هر دو گروه اجرا شد. برنامه گروهی آموزش مدیریت والدین بارکلی 1987، در 9 جلسه 1 ساعته، هفتهای یکبار به والدین گروه آزمایش ارائه شد و در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه بین گروهی تحلیل شد. یافتهها : یافتهها نشان داد آموزش مدیریت والدین، نشانههای اختلالهای رفتاری و نشانههای بیرونی شده، از جمله پرخاشگری، تکانشگری، بیش فعالی و اضطراب کودکان دچار نقص توجه/ بیش فعالی را در مقایسه با گروه گواه و پیش آزمون به طور معناداری کاهش داده است. نتیجهگیری: آموزش مدیریت والدین را میتوان به عنوان روش مؤثری در درمان نشانههای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/بیش فعالی بهکار برد و از این روش همراه با سایر روشهای درمانی نظیر دارودرمانی، رفتار درمانی و جز آن که در مورد خود کودکان اجرا میشود، سود جست.
Arabi S, Danesh E, Kakavand A, Saliminia A, Amirghafari M. Efficacy of Parent Management Training on Reducing Symptoms of External Disturbances in Children with Attention Deficit/Hyperactivity. aumj 2013; 2 (3) :139-146 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-141-fa.html
عربی سمیه، دانش عصمت، کاکاوند علیرضا، سلیمینیا علیرضا، امیرغفاری مریم. اثربخشی آموزش مدیریت والدین برکاهش علائم اختلالهای بیرونی شده کودکان دچار نقص توجه/ بیش فعالی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1392; 2 (3) :139-146