استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، البرز، ایران ، ataeefarr@gmil.com
چکیده: (1596 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود. مواد و روشها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪآزمایشی و با طرح پیشآزمون ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه کنترل به همراه مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانشآموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستانهای دخترانه ناحیه 1 شهر کرج بودند. 34 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیمشدند. گروهآزمایش تحت آموزش ذهنآگاهی (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفت؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه غربالگری پیش از قاعدگی(PSST) استینر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) لوبیاند و لوبیاند به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج بیانگر این بود که آموزش ذهنآگاهی، افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی را بهطور معناداری کاهش داده و نتایج در دوره پیگیری نیز از ثبات لازم برخوردار بوده است (05/0>P). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ذهن آگاهی میتواند به منزله یک مداخله مؤثر روانشناختی بر بهبود افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.
Enayat F, Ataee Far R, Abaspoor Azar Z. The Effectiveness of Training Mindfulness Skills on Depression, Anxiety and Stress of Female with Premenstrual Syndrome. aumj 2021; 10 (4) :427-438 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1399-fa.html
عنایت فریا، عطایی فر ربابه، عباسپور آذر زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (4) :427-438