[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 4 - ( 7-1400 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 438-427 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی
فریا عنایت ، ربابه عطایی فر ، زهرا عباسپور آذر
استادیار و عضو هیئت علمی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، البرز، ایران ، ataeefarr@gmil.com
چکیده:   (181 مشاهده)
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش مهارت­های ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بود.
مواد و روش‌ها: اﻳﻦ پژوهش از ﻧﻮع ﻧﻴﻤﻪ­آزمایشی و با طرح پیشآزمون ﭘﺲآزﻣﻮن با گروه کنترل به همراه مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه شامل دانش­آموزان مقطع دوم متوسطه دبیرستان­های دخترانه ناحیه 1 شهر کرج بودند. 34 نفر به عنوان نمونه  انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیمشدند. گروهآزمایش تحت آموزش ذهن­آگاهی (8 جلسه 90 دقیقهای) قرار گرفت؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله‏ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از پرسشنامه غربالگری پیش از قاعدگی(PSST) استینر و همکاران و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس(DASS) لوبیاند و لوبیاند به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدستآمده از اجرای پرسشنامه­­ها از طریق نرم­افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و استنباطی(تحلیل واریانس با اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت.
یافته­ها: نتایج بیانگر این بود که آموزش ذهن­آگاهی، افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی را بهطور معناداری کاهش داده و نتایج در دوره پیگیری نیز از ثبات لازم برخوردار بوده است (05/0>P).
 نتیجه­گیری: آموزش مهارت­های ذهن آگاهی میتواند به منزله یک مداخله مؤثر روانشناختی بر بهبود افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی بکار رود.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، اضطراب، استرس، ذهن آگاهی، سندرم پیش از قاعدگی
متن کامل [PDF 1325 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/7/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Enayat F, Ataee Far R, Abaspoor Azar Z. The Effectiveness of Training Mindfulness Skills on Depression, Anxiety and Stress of Female with Premenstrual Syndrome. aumj. 2021; 10 (4) :427-438
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1399-fa.html

عنایت فریا، عطایی فر ربابه، عباسپور آذر زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر افسردگی، اضطراب و استرس دختران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (4) :438-427

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1399-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 7-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4355