دوره 10، شماره 3 - ( تابستان 1400 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 296-285 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzadeh F, Honarmand P, Moghadamzadeh A, Rostami R. The Impact of Commercial and Educational Computer Games on the ADHD Symptoms in Students with ADHD. aumj 2021; 10 (3) :285-296
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1363-fa.html
عموزاده فرشته، هنرمند پیمان، مقدم‌زاده علی، رستمی رضا. اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش آموزان مبتلابه اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (3) :285-296

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1363-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، zamouzadeh@yahoo.com
2- دانشجوی دکترای روان شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی ، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران
3- استادیار، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران
4- استاد، دانشکده روان شناسی، دانشگاه تهران ، تهران ، ایران
چکیده:   (3348 مشاهده)
مقدمه: بیش¬فعالی یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی رشدی دوران کودکی است؛ که منجر به مشکل در توجه و کنترل رفتارهای تکانشی می‌شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازی‌های رایانه‌ای تجاری و آموزشی بر علائم بیش فعالی در دانش¬آموزان مبتلابه اختلال بیش¬فعالی/ نقص توجه است. مواد و روش‌ها: در این پژوهش از بین 76 دانش¬آموز مبتلابه اختلال بیش¬فعالی تعداد 64 دانش¬آموز انتخاب‌شده و بر اساس سن و جنس و نتایج پیش¬آزمون که به‌وسیله ابزار کانرز و سوانسون انجام شد، به چهار گروه 16 نفری کنترل، بازی‌های رایانه¬ای آموزشی (شطرنج)، تجاری (فیفا) و ترکیبی تقسیم شدند و 11 هفته متوالی و هفته‌ای یک جلسه، 1 الی 5/1 ساعت به اجرای بازی‌ها پرداختند همچنین گروه ترکیبی نیز 11 هفته متوالی و هفته¬ای یک جلسه 1 الی 5/1 ساعت به اجرای هر دو بازی پرداختند و پس از 11 هفته، هر گروه به‌طور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از یک ماه یک آزمون پیگیری مطابق با پس‌آزمون صورت گرفت. برای تحلیل داده¬ها از آزمون پیرسون، تحلیل واریانس مرکب و یک‌راهه، آزمون پیگردی بونفرونی و توکی استفاده شد (05/0≥p). یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن بود که بازی¬های رایانه¬ای تجاری (فیفا) و بازی‌های رایانه¬ای آموزشی (شطرنج) باعث کاهش علائم بیش¬فعالی/نقص توجه در گروه¬ها شده است و تفاوت بین دو بازی معنادار نیست. نتیجه¬گیری: بنابراین پیشنهاد می¬شود از بازی¬های رایانه¬ای تجاری (فیفا) و بازی¬های رایانه¬ای آموزشی (شطرنج) برای کاهش علائم بیش¬فعالی/نقص توجه استفاده شود.
متن کامل [PDF 1554 kb]   (672 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/5 | پذیرش: 1400/6/10 | انتشار: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb