1- 1 دانشجوی دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی-بازیابی اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران 2- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، shapoori110@yahoo.com 3- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران 4- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده: (1545 مشاهده)
زمینه و هدف:تأثیر بازیابی تعاملی اطلاعات در بهبود فرآیند آموزش و توانمندی اعضایهیاتعلمی در زمینههایتدریس وپژوهشسبب تحقق هر چه بیشتر رسالت واهدافگسترده دانشگاهها و مراکزآموزش عالیمیگردد.در پژوهش حاضر به آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمیدانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است. مواد و روشها: این پژوهش، مطالعهای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی بود و نمونه آماری شامل 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامهمحقق ساخته توانمندی روانشناختی و پرسشنامه محقق ساخته بازیابی تعاملی اطلاعات بود. گزارهها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاثیر مثبت و معناداری دارد. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش، بازیابی تعاملی اطلاعات میتواند مهارتهای پایهای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
Karimpour Azar P, Shapouri S, Zarei H, Saeedi A. Testing and Validating the Role of Interactive Information Retrieval Model in Faculty Members' psychological Enabling: A Case Study of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (2) :185-195 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1333-fa.html
کریمپور آذر پروانه، شاپوری سودابه، زارعی هاجر، سعیدی احمد. آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (2) :185-195