[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( 3-1400 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 185-195 برگشت به فهرست نسخه ها
آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز
پروانه کریم‌پور آذر، سودابه شاپوری، هاجر زارعی، احمد سعیدی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، shapoori110@yahoo.com
چکیده:   (45 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر بازیابی تعاملی اطلاعات در بهبود فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای  هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعه‌ای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی بود و نمونه آماری شامل 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه محقق ساخته توانمندی روانشناختی و پرسش‌نامه محقق ساخته‌ بازیابی تعاملی اطلاعات بود. گزاره‌ها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از بسته نرم افزاری SPSS  نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش، بازیابی تعاملی اطلاعات می‌تواند مهارت‌های پایه‌ای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
واژه‌های کلیدی: بازیابی تعاملی اطلاعات، توانمندی روانشناختی، اعضای هیئت علمی، دانشگاه علوم پزشکی البرز
متن کامل [PDF 1393 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimpour Azar P, Shapouri S, Zarei H, Saeedi A. Testing and Validating the Role of Interactive Information Retrieval Model in Faculty Members' psychological Enabling: A Case Study of Alborz University of Medical Sciences. aumj. 2021; 10 (2) :185-195
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1333-fa.html

کریم‌پور آذر پروانه، شاپوری سودابه، زارعی هاجر، سعیدی احمد. آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (2) :185-195

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1333-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319