Karimpour Azar P, Shapouri S, Zarei H, Saeedi A. Testing and Validating the Role of Interactive Information Retrieval Model in Faculty Members' psychological Enabling: A Case Study of Alborz University of Medical Sciences. aumj 2021; 10 (2) :185-195
URL:
http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1333-fa.html
کریمپور آذر پروانه، شاپوری سودابه، زارعی هاجر، سعیدی احمد. آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی: مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی البرز. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1400; 10 (2) :185-195
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1333-fa.html
1- 1 دانشجوی دکترای تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی-بازیابی اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
2- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران ، shapoori110@yahoo.com
3- استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران
4- استادیار گروه پژوهش های آماری و فناوری اطلاعات، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران
چکیده: (1682 مشاهده)
زمینه و هدف: تأثیر بازیابی تعاملی اطلاعات در بهبود فرآیند آموزش و توانمندی اعضای هیات علمی در زمینههای تدریس و پژوهش سبب تحقق هر چه بیشتر رسالت و اهداف گسترده دانشگاهها و مراکز آموزش عالی میگردد. در پژوهش حاضر به آزمون و اعتباریابی مدل نقش بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز پرداخته شده است.
مواد و روشها: این پژوهش، مطالعهای کاربردی و از نوع توصیفی -پیمایشی بود و نمونه آماری شامل 120 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 بود. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته توانمندی روانشناختی و پرسشنامه محقق ساخته بازیابی تعاملی اطلاعات بود. گزارهها براساس مقیاس لیکرت امتیاز داده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از بسته نرم افزاری SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بازیابی تعاملی اطلاعات در توانمندی روانشناختی اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز تاثیر مثبت و معناداری دارد.
نتیجهگیری: با توجه به اهمیت توانمندی مدرسین و پیشبرد کیفیت آموزش، بازیابی تعاملی اطلاعات میتواند مهارتهای پایهای کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نماید و در یک محیط فراگیر محور، سبب ارتقا گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/4/20 | پذیرش: 1400/3/10 | انتشار: 1400/3/10