دوره 10، شماره 1 - ( زمستان 1399 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarilakeh M, Yazdani S, Badehnoosh B, Rahimzadeh M, Aghakhani L. Effect of Obstetrics and Gynecology Workshops in Clinical Skills Center on Clinical Knowledge and Practice of Medical Students in Alborz University of Medical Sciences in 2018. aumj 2021; 10 (1) :69-78
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1252-fa.html
اکبری لاکه مریم، یزدانی شهروز، باده‌نوش بیتا، رحیم‌زاده میترا، آقاخانی لیلا. تاثیرکارگاه‌های مهارت آموزی زنان و زایمان در مرکز مهارت‌های بالینی، بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 10 (1) :69-78

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1252-fa.html


1- گروه آموزش پزشکی ، دانشکده آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران ، ایران
2- واحد توسعه تحقیقات بالینی ، بیمارستان شهید رجایی ، دانشگاه علوم پزشکی البرز ، کرج ، ایران
3- گروه زنان و زایمان ،دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی البرز ، کرج ، ایران
4- مرکزتحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
5- مدیریت و آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران ، ایران ، L_aghakhani@yahoo.com
چکیده:   (1899 مشاهده)
دانشجویان پزشکی باید در کنار یادگیری آموزه های تئوری، مهارت های بالینی را نیز کسب نمایند. مرکز مهارت های بالینی محیطی ایمن و بدون استرس می‌باشد که در آن دانشجویان پزشکی می‌توانند زیر نظر مربی و با استفاده از امکانات آموزشی به کسب مهارت های شغلی و بالینی در قالب کارگاه های آموزشی بپردازند لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر کارگاه‌های مهارت آموزی در مرکز مهارت‌های بالینی، بر دانش و عملکرد بالینی کارآموزان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1397 انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در آن کارآموزان بخش زنان رشته پزشکی در سال 97 که مجموعا 46 نفر بودند شرکت داشتند. ابتدا 8 مهارت اصلی بخش زنان به صورت سخنرانی، اسلاید و کار عملی به آنان آموزش داده شد و از آنان یک پیش آزمون کتبی چهارگزینه‌ای و یک پیش آزمون عملی به صورت آسکی OSCE)) - (Objective Structured Clinical Examination) گرفته شد. سپس دانشجویان به روش تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. گروه شاهد برای کارآموزی به بخش زنان معرفی شدند و گروه مورد ابتدا در کارگاه های مهارت آموزی به روش شبیه سازی شده شرکت کردند و سپس به بخش زنان جهت کارآموزی معرفی شدند. پس از اتمام دوره آزمون های کتبی و عملی برای هر دو گروه تکرار شد و مقایسه انجام گرفت. از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t زوج) برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: پس از مداخله و تشکیل کارگاه های شبیه سازی شده و اتمام دوره کارآموزی میانگین نمرات پس آزمون کتبی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی داری را نشان داد (P-value= 0.027). در بخش ارزیابی عملکرد نیز پس از مداخله میانگین نمرات آسکی در گروه مورد و شاهد تفاوت معنی‌داری را با یکدیگر نشان داد (P-value= 0.009). یافته‌ها نشان داد که در بخش دانش پایه، میانگین افزایش نمرات پس آزمون در آزمون کتبی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد 39/2 نمره بیشتر بود و در بخش عملی افزایش میانگین نمرات گروه مورد نسبت به گروه شاهد 48/19 نمره افزایش داشت.
نتیجه‌گیری: با بررسی یافته‌ها و توجه به افزایش نمره آزمون کتبی و عملی در گروه مورد مشخص می‌شود که تشکیل کارگاه‌های مهارت آموزی در مرکز مهارت‌های بالینی قبل از دوره کارورزی، تاثیر مثبتی بر افزایش سطح دانش پایه و افزایش توانمندی دانشجویان در انجام مهارت های مربوط به بخش زنان داشته است.
متن کامل [PDF 226 kb]   (853 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/11/11 | پذیرش: 1399/11/10 | انتشار: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb