دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1399 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 322-313 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raissi S, Moradpoor H, Vakili S. Comparison of Patients' Satisfaction of Denture Made by Dentists, Dental Specialists, Experimental Technicians and Students. aumj 2020; 9 (3) :313-322
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1122-fa.html
رئیسی سحر، مرادپور هدایت، وکیلی ثریا. مقایسه سطح رضایت مندی بیماران از دنچر ساخته شده توسط دندانپزشکان عمومی، دندانپزشکان متخصص، دندانسازان تجربی، دانشجویان. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 9 (3) :313-322

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1122-fa.html


1- استادیار گروه پروتزهای دندانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده دندان پزشکی، گروه پروتز ، Raissisahar0@gmail.com
2- استادیار گروه پروتزهای دندانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده دندان پزشکی، گروه پروتز
3- دانشجوی دکترای دندانپزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دانشکده دندان پزشکی
چکیده:   (2379 مشاهده)
مقدمه: افراد بی دندان دچار ناتوانی در فعالیت‌های روزمره مثل صحبت کردن، غذا خوردن و ... شده و بنابراین نیاز به درمان پروتزی خواهند داشت. رضایتمندی بیماران از دنچرهای کامل باید به عنوان هدف اولیه­ درمان آن­ها باشد. عدم آگاهی مراجعه کنندگان از تخصص‌های دندانپزشکی یکی از دلایل مشکلات پیش آمده می‌باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رضایت بیماران از دنچر ساخته شده توسط دندانپزشکان عمومی، متخصص و همچنین دانشجویان و دندانسازان تجربی است تا در نهایت موفقیت درمان پروتزی افزایش یافته و باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران شود.
روش پژوهش: در این مطالعه­ مقطعی توصیفی تحلیلی، 120 بیمار توسط آنالیز آماری، به صورت تصادفی از بیماران واجد شرایط و حاضر به شرکت در مطالعه، وارد مطالعه و افراد شرکت کننده در چهار گروه A، B، C، D تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل داده‌های مطالعه با استفاده از آمار توصیفی و آزمون آنالیز واریانس (ANOVA)و آزمون تعقیبی توکی(Tukey's Post Hoc Test)  استفاده شد. از نرم افزار SPSS Version 18.0 (Inc., Chicago, IL, USA) و نرم افزار R Version 3.2.2 با بسته dunn.test استفاده شد. سطح معنی‌داری در این مطالعه 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: تفاوت آماری معنی‌داری در Dentist general satisfaction ، Patients general satisfaction ، Esthetics، Ability to masticate ، Ability to speak ، Ease of cleaning ، Comfort ، Stability ، Retention و در حوزه Functional limitation بین گروه‌های مطالعه وجود داشت (P<0.001) . همچنین اختلاف آماری معنی‌داری در حوزه Physical pain ، Psychological discomfort ، Physical disability ، Psychological disability، Social disability و در حوزه Handicap و در مجموع حوزه‌‌ها بین گروه‌های مطالعه وجود داشت (P<0.001).
نتیجه گیری: اختلاف آماری معنی‌داری درمجموع حوزه‌‌ها بین گروه‌های مطالعه وجود داشت.
متن کامل [PDF 258 kb]   (1132 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb