1- استادیار، دکترای تخصصی دندانپزشکی ترمیمی، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز، ایران ، msaffarpour@yahoo.com 2- دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
چکیده: (2307 مشاهده)
مقدمه: دندانپزشکی ترمیمی یکی از گرایشهای مهم دندانپزشکی است و ازاینرو توجه به پرورش دانشجویانی خبره که تمامی یا اکثر مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار را دارند از اهمیت ویژهای برخوردار است. ازاینرو هدف از انجام این پژوهش ارزیابی مقایسهای برنامه جدید درس ترمیمی با برنامه درسی قدیم از دیدگاه هیئتعلمی دانشگاههای منتخب کشور است. روش کار: نظر 47 نفر از اعضای هیئتعلمی گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاههای شهرهای تهران، قزوین، گیلان، شیراز و یاسوج در سال 1394 توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی و پایایی آن موردسنجش قرارگرفته و همچنین پرسشنامه دموگرافیک جهت گرفتن مشخصات فردی سنجیده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که رابطه بین کوریکولوم قدیم و جدید، معنادار است (P< 0.0014) و کوریکولوم جدید دارای نقاط قوتی مثل ادامه و تکمیل مراحل درمانی بیماران براساس طرح درمان و آشنایی با قوانین فعالیت حرفهای دندانپزشکان در درس جامع دندانپزشکی است و نقاط ضعف آن انتقال مباحث باندینگ به دروس ترمیمی پیشرفته نظری زودهنگام برای دانشجویان است. بحث و نتیجهگیری: با توجه به تغییر در محتوای کوریکولوم و ارزیابی مقایسهای آن با کوریکولوم قبلی و محتوای مطالب تدریس شده، تغییرات برنامه درسی ترمیمی ازنظر اعضای هیئتعلمی دانشکدههای دندانپزشکی، خالی از ایراد نیست و استفاده از نتایج مقایسهای این کوریکولوم میتواند راهگشای اصلاحات بیشتر نقاط ضعف برنامه درسی ترمیمی گردد.
Saffarpour M, Baharloo G, Sefidi F. Comparative Assessment of New Curriculum Development of Restorative Dentistry with Old Curriculum Development From The Perspective Of Faculty Members Of Selected Iranian Universities. aumj 2020; 9 (3) :305-312 URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1121-fa.html
صفارپور مهشید، بهارلو گلنار، سفیدی فاطمه. ارزیابی مقایسهای برنامه جدید درس ترمیمی دندانپزشکی با برنامه درسی قدیم از دیدگاه هیئتعلمی دانشگاههای منتخب کشور در سال 1394. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 9 (3) :305-312