دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1399 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 276-269 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tayebi Z, Lotfi R, Tayebi Arasteh M, Amiri S, Shiri M. The Investigation of Effect of Preceptorship Program on Promoting Practical Skills of Nursing Students in Alborz University of Medical Sciences: An Action Rresearch Study. aumj 2020; 9 (3) :269-276
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1117-fa.html
طیبی زهرا، لطفی راضیه، طیبی آراسته مهدی، امیری سیامک، شیری مریم. بررسی تاثیر به کارگیری همکار آموزش بالینی بر توسعه مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری: یک اقدام پژوهی مقدماتی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 9 (3) :269-276

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1117-fa.html


1- دکترای تخصصی پرستاری، استادیار دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشکده پرستاری و مامایی
2- دکترای تخصصی بهداشت باروری، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشکده پرستاری و مامایی ، raziehlotfi@abzums.ac.ir
3- استادیار گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی البرز
4- کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکده پرستاری و مامایی
5- کارشناس ارشد پرستاری، مربی دانشگاه علوم پزشکی البرز، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده پزشک
چکیده:   (3159 مشاهده)
مقدمه: تجارب و مطالعات بسیاری در داخل و خارج از کشور حاکی از عدم برخورداری پرستاران تازه فارغ التحصیل از آمادگی لازم برای ورود به محیط کار می‌باشند و این موضوع با خطاها و آسیب‌هایی که ایجاد می‌کند، می‌تواند مشکلات فراوان و پیامدهای نامطلوبی برای بیماران به همراه داشته باشد. تاثیر بکارگیری پرستاران مجرب بالین تحت عنوان همکار آموزش بالینی به عنوان یکی از راهکارهای بهبود مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت.
روش: مطالعه حاضر به روش اقدام پژوهی عملی و به صورت مقدماتی و تک مرحله ای انجام شد. کلیه دانشجویان پرستاری نیم سال آخر (42 نفر) و 20 نفر از پرستاران با تجربه بخش‌های عمومی مرکز آموزشی درمانی مدنی به عنوان همکار آموزش بالینی، نمونه‌های این پژوهش را تشکیل دادند. ارتباط روزانه و جلسات ماهانه برای برنامه ریزی و مدیریت از آبان 1394 تا تیر 1395 برگزار شد. بسیج امکانات برای اقدام عملی طرح صورت گرفت. پس از اجرای برنامه، داده‌ها در دو بخش کمی(برگزاری آزمون آسکی- رضایت سنجی از دانشجویان) و کیفی(تبیین تجارب دانشجویان و همکاران آموزش بالینی) جمع‌آوری شد. تحلیل داده‌های کیفی با نرم افزار MAXQDA انجام شد و داده‌های کمی با نرم افزار spss صورت گرفت.
یافته‌ها: ویژگی‌های معلم بالینی، ساختار بالینی، ارتباط دانشکده و بالین از طبقات ظهور یافته در بخش کیفی این مطالعه بود. در بخش آسکی، بیشترین امتیازها مربوط به ایستگاه درمان وریدی و احیای قلبی ریوی گزارش شد، به گونه ای که بیش از 55 درصد دانشجویان در طیف عالی و خوب  قرار گرفتند. کمترین نمرات در ایستگاه اخذ شرح حال و تشخیص پرستاری گزارش گردید. 
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه به عنوان مرحله مقدماتی یک مطالعه اقدام پژوهی، زمینه بسیار مناسبی برای برطرف نمودن مشکلات موجود و اصلاح فرایندهای حال حاضر فراهم می‌کند. 
متن کامل [PDF 195 kb]   (1708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/3/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Alborz University Medical Journal

Designed & Developed by : Yektaweb