[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
:: دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1399 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 258-251 برگشت به فهرست نسخه ها
صفات شخصیتی موثر در گرایش دانشجویان به جراحی‌های زیبایی
نسترن جوکار ، لیلی صالحی ، لیلا کیکاووسی آرانی
استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی،دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات بهداشت، ایمنی و محیط، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران ، Leila_keikavoosi@yahoo.com
چکیده:   (2106 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه گرایش فزاینده دانشجویان به جراحی زیبایی دغدغه‌ای نگران‌کننده برای سیاستگذاران آموزشی شده است. ظاهر بخش مهمی از هویت فرد است که در موقعیت‌های اجتماعی بلافاصله نمایان می‌شود. این پژوهش با هدف بررسی صفات شخصیتی موثر در گرایش دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز به جراحی‌های زیبایی انجام شده است.
مواد و روش ها: این پژوهش از نوع مقطعی(توصیفی- تحلیلی) و شامل1563 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز بود. حجم نمونه 352 نفر بود که به صورت تصادفی طبقه‌ای متناسب با سهم انتخاب شدند. از پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم 60 سوالی جهت سنجش ویژگی های شخصیتی آزمودنی‌ها استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS19 تحلیل گردید. از آزمون کای دو برای مقایسه فراوانی‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: فراوانی صفات شخصیتی غالب در بین دانشجویانی که به جراحی زیبایی علاقه مند بوده و یا جراحی زیبایی انجام داده بودند به ترتیب عبارت بود از14/32 درصد مشتاق به تجارب تازه، 25 درصد مسئولیت پذیر، 48/21 درصد برونگرا، 28/14 درصد روان نژند، 1/7 درصد توافق پذیر .
نتیجه‌گیری: در گرایش دانشجویان به جراحی‌های زیبایی، اشتیاق به تجارب تازه بیشترین تاثیر و توافق‌پذیری کمترین تأثیر را نشان داد. همچنین بین صفات شخصیتی، اشتیاق به تجارب جدید و سن مخاطبان رابطه معکوس معنی دار مشاهده گردید. به نظر می‌رسد سیاستگذاران و مسئولان دانشگاه، با طراحی و برگزاری کارگاه های آموزشی می‌توانند اقدام به
آگاه سازی دانشجویان از عواقب مثبت و منفی این گونه جراحی‌ها نمایند که گام موثری در پیشگیری از گرایش‌های کورکورانه دانشجویان می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: صفات شخصیتی، جراحی زیبایی، پرسشنامه NEO، گرایش، دانشجو
متن کامل [PDF 192 kb]   (868 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/3/20 | پذیرش: 1399/3/20 | انتشار: 1399/3/20
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jokar N, Salehi L, KeikavoosiArani L. Effective Personality Traits in Students' Tendency Toward Cosmetic Surgeries. aumj 2020; 9 (3) :251-258
URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1115-fa.html

جوکار نسترن، صالحی لیلی، کیکاووسی آرانی لیلا. صفات شخصیتی موثر در گرایش دانشجویان به جراحی‌های زیبایی. نشریه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز. 1399; 9 (3) :251-258

URL: http://aums.abzums.ac.ir/article-1-1115-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 3 - ( تابستان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز Alborz University Medical Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4645